Sport szakkönyveink

Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

A TEST IZOMZATÁNAK EDZÉSE (Bogárdi István)

A TEST IZOMZATÁNAK EDZÉSE (Bogárdi István)

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Történelem

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

A magyar sportegészségügy története

A magyar sportegészségügy története

123 éves a magyar sportorvoslás, 85 éves a sportegészségügy intézeti rendszere - 1891-ben jelenik meg az első, magyar szerző által írt sportorvosi munka, 1929-ben kezdték kialakítani az MTF intézmény sportorvosi rendelőjéből az I. számú Állami Sportorvosi Intézetet, amely 1930-tól működött ... Teljes cikk megtekintés

Sporttudomány

Nyomtat Küldés

Edzői lehetőségek, tennivalók a Fenntartható Fejlődés érdekében (2)

A Fenntartható Fejlődési Célok a következő témakörökre térnek ki: A szegénység felszámolása / Az éhezés megszüntetése / Az egészséges élet és a jól-lét biztosítása / Színvonalas, általánosan elérhető oktatás, egész életen át tartó tanulás / A nemek egyenlőségének megvalósítása / Hozzáférés az ivóvízhez és a megfelelő egészségi viszonyokhoz / A fenntartható energiához való hozzáférés / Fenntartható gazdasági fejlődés, teljes foglalkoztatás / Megfelelő infrastruktúra, fenntartható iparosítás, újítások támogatása / Az egyenlőtlenségek csökkentése

 

A Fenntartható Fejlődési Célok a következő témakörökre térnek ki:

(1) A szegénység felszámolása

Tennivalók, lehetőségek 

Az edző vegye észre és segítse a nehéz körülmények között élőket, igyekezzen a kevésbé tehetősek számára is a többiekkel azonos körülményeket teremteni, szerelje le a bántó élcelődéseket, alakítson ki empátiát a csoport tagjai között. Építsen csapatot.

Ha jó csapatszellem van, az az egyéni sportok és a csapatsportok eredményeiben is meglátszik.

Tények

Minden ötödik ember szegénységben él, napi 1,25 USA dollárból tartja fenn magát; a legnagyobb nyomorban élők dél-Ázsiában és Afrika Szaharán túli részén élnek; a szegénység rendre a kicsi, törékeny és konfliktusokkal terhes vidékeken érhető tetten; minden negyedik 5 éven aluli kisgyerek testi fejlődése elégtelen, évente tízezrek kényszerülnek otthonaik hátrahagyására háborús konfliktusok miatt (2014-ben pl. 42.000 fő) 

Célok 2030-ra

Szűnjön meg mindenütt a Földön az 1,25 $-os életvitel kényszere; minden országban érjék el a szegénységben élők felére csökkentését. Terjesszék ki a szociális védőhálót és gondoskodjanak a szegények és sebezhetők normális életéről, ezek az emberek férjenek hozzá az alapellátásokhoz, a gazdasági lehetőségekhez, rendelkezzenek hasonló jogokkal, mint mások, kaphassanak mikro-kölcsönöket. Segítsük elő, hogy a váratlan gazdasági- szociális- és természeti-  eseményekre a szegények is rugalmasan tudjanak válaszolni.

(2) Az éhezés megszüntetése

Tennivalók, lehetőségek 

A szükséges tápanyagok bevitele elsőrendű fontosságú az élsportban, a sportolók tudatos étkezését kell kialakítani. A nehéz sorsú tanítványok számára igyekezzünk biztosítani a sporthoz szükséges élelmet mennyiségileg és minőségileg egyaránt. Ez nem csak anyagi, hanem szellemi segítséget jelent. Szorgalmazzuk a friss helyi termékek fogyasztását a távoli vidékekről érkező tartósított élelemmel szemben. Felszámolandó a pazarlás: a megkívánt, de el nem fogyasztott élelem kidobása. A feleslegesen megvásárolt élelem harmada a kukákba kerül a „fejlett" társadalmakban. Követeljük meg és ellenőrizzük a „svédasztal" korrekt használatát.

Tények

Akik sportolnak, azok jobbára a jóléti társadalmakban élnek, ahol a túltápláltság és az élelmiszerpazarlás a jellemző, miközben Földünkön minden kilencedik ember alultáplált. A népesség számának növekedése (2050-re kb. 7,5 milliárdra) növeli az élelmezési gondokat.

Ázsiában és Afrika déli felén él az éhezők többsége, az 5 éves kor előtti halálokok között a nem megfelelő élelmezés miatti 45%-os.

Célok 2030-ra

Véget vetni az éhínségnek, megteremteni az élelmiszer-biztonságot, előmozdítani a fenntartható mezőgazdaságot, támogatni a helyi élelmiszertermelést és a kistermelőket, fenntartva a biológiai sokféleséget.

(3) Az egészséges élet és a jól-lét biztosítása

Tennivalók, lehetőségek 

A sportolók életvitelének figyelése az edző kikerülhetetlen feladata. A betegségek megelőzése és felismerése a terhelések adagolása miatt fontos tényező. Az edző sokszor kíséri tanítványát orvoshoz, ha betegséget vagy teljesítményromlást fedez fel. Az előre vivő sportmunkának is feltétele a sportorvosi, sportdiagnosztikai felméréseken való részvétel.

A káros szenvedélyek elkerülendők, mert rontják a sportteljesítményt is. A szexuális életre vonatkozó tanácsadásban fontos szerepe lehet az edzőnek. Külföldi utak esetében a védőoltások beadatása, a táplálkozás helyi sajátosságainak feltárása, preventív szemléletű táplálkozás biztosítása hasznot hozhat. A külföldre szóló biztosítások megkötése elengedhetetlen, ha esetleg orvosi beavatkozás válik szükségessé.

Tények

A gyermekhalálok megrázóak, hátterükben a szegénység, az egészségi ellátások; védőoltások hiányaáll, továbbá a szülők iskolázatlansága. A serdülőket és a fiatal nőket erőszakos inzultusok érik. Pozitív változás, hogy a tizenévesek kevesebb gyermeket hoznak világra ma, mint korábban.  Az AIDS a szülőképes nők halálának legnagyobb okozója, világszerte komoly gond a HIV-vírus okozta fertőzés, továbbá a tuberkulózis (tbc) és a malária.

Célok 2030-ra

A szüléssel összefüggő és a kisgyermek halálok csökkentése,  a családtervezés (gyermekvállalás) tudatosabbá tétele.A nők megbecsülése és egyenjogúsítása világszerte. A droghasználat megelőzése, és a kigyógyítás fejlesztése, az alkoholfogyasztás harmonikussá tétele. A különböző fertőzések elkerülése oktatással és védőoltásokkal. Hozzáférés biztosítása az alapvető egészségügyi ellátásokhoz mindenki számára.  A WHO dohányzásellenes törekvéseinek támogatása. Az egészségi kockázatok és problémák korai felismerése és kezelése legyen megoldott, különös figyelemmel a fejlődő országokra.

(4) Színvonalas, általánosan elérhető oktatás, egész életen át tartó tanulás

Tennivalók, lehetőségek

Az edző vegye figyelembe tanítványainak teljes életútját. Kísérje figyelemmel a sportoló tanulmányait, működjön együtt a tanárokkal, közösen találjanak megoldást a tanulási problémákra. Az élsportolói időszak alatt teremtsék meg a sportolás utáni élet megnyugtató hátterét, más irányú képzettség megteremtésével. Ilyen pl. a MOB által felkarolt, életében Istvánfí Csaba professzor által működtetett életút program. Ébresszünk igényt és támogassuk a sportolók tudásának folyamatos fejlesztését úgy a sporthoz kapcsolódó tevékenységekben, mint az azon kívüliekben. Tegyünk alkalomadtán engedményeket a sportmunkában, ha cserében más területen kamatozó tanulási eredményekhez jut a tanítványunk.

Tények

57 millió gyerek nem kap általános iskolai képzést, ennek fele a konfliktusokkal terhelt területeken lakik, többségük a Szaharától délre Afrikában; 103 millió fiatalnak hiányos az alapműveltsége, utóbbiak 60 %-a lány.

Célok 2030-ra

Biztosítsunk minden fiatal lánynak és fiúnak azonos módon, szabadon elérhető általános és középiskolai képzést,  ezt előzze meg az iskolát előkészítő óvodai felkészülés,

tegyük elérhetővé az iskolába járást a hátrányos helyzetűek és fogyatékkal élők számára is.

Mindenki számára biztosítsuk a felső szintű képzésbe való bejutást.

Az oktatás során mindenki ismerje meg a fenntartható fejlődés lehetőségét és alakítsa ki az ehhez szükséges életvitelt.

Ösztöndíjakkal támogassuk a hátrányos helyzetben lévő országok polgárainak sokirányú -szakmai- képzését.

 

A Fenntartható Fejlődési Célok a következő témakörökre térnek ki:
(kattintson a felsorolásra, ha a részletekre is kíváncsi)

  1. A szegénység felszámolása
  2. Az éhezés megszüntetése
  3. Az egészséges élet és a jól-lét biztosítása
  4. Színvonalas, általánosan elérhető oktatás, egész életen át tartó tanulás
  5. A nemek egyenlőségének megvalósítása
  6. Hozzáférés az ivóvízhez és a megfelelő egészségi viszonyokhoz
  7. A fenntartható energiához való hozzáférés
  8. Fenntartható gazdasági fejlődés, teljes foglalkoztatás
  9. Megfelelő infrastruktúra, fenntartható iparosítás, újítások támogatása
  10. Az egyenlőtlenségek csökkentése

 

Dosek Ágoston cikke, megjelent a Magyar Edző folyóirat 2017/01-es számában!   

Kapcsolodó cikkek

Beszélgetések sporttudományról

Az edző mint sportdiplomata  – Az öltözködéstől a viselkedésig

Az edző mint sportdiplomata – Az öltözködéstől a viselkedésig

Bizonyára mindenki hallott, olvasott már egy-egy világverseny után olyan edzői, szövetségi kapitányi nyilatkozatot, mely szerint a magyar versenyző azért kapott ki, azért szerepelt rosszul, mert nem jó a sportdiplomáciánk. Persze könnyebb a felelősséget másra hárítani, mint a bajok okát kutatni és megtalálni … Teljes cikk megtekintés

Etika, erények és követelmények vezetők ill. edzők számára

Etika, erények és követelmények vezetők ill. edzők számára

Az álszent cég-, sport-, egészségügyi vezetők ill. edzők nem szeretik beosztottjukat, tanítványukat, csak eszköznek tekintik őket önmegvalósító céljaik eléréséhez, gyakran autokratikus légkörben működnek és nem adnak teret tanítványuk egyéniségének. Teljes cikk megtekintés