Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Szabadidő-sportolók táplálkozása

A szabadidő-sportolók táplálkozása alapvetően nem tér el a korszerű egészséges táplálkozástól, különbség leginkább a nagyobb folyadék- és a némileg nagyobb energiaigényben nyilvánul meg ...

A szabadidő-sportolók táplálkozása alapvetően nem tér el a korszerű egészséges táplálkozástól, különbség leginkább a nagyobb folyadék- és a némileg nagyobb energiaigényben nyilvánul meg. Tápanyagigényük természetesen, mint minden emberé, koruknak, nemüknek, egészségi állapotuknak megfelelően eltérő, de esetükben alapvetően az egészséges táplálkozás ajánlásainak követése javasolt, a módosult igényeknek megfelelően változtatva az étrenden. Az energia-, fehérje-, víz- és ásványianyag-, vitaminbevitel kér­déséről általánosságban azt mondhatjuk, hogy a szükségletek a fizikailag inaktív vagy kevéssé aktív személyekéhez képest bizonyos mértékig nőhetnek, de általában nem érik el a versenysportolók igényeit. Szabadidő-sportolók esetében étrend-kiegészítők használata speciális élethelyzetek kivételével nem indokolt.

A fehérje arányának a normál egészséges táplálkozásban 12-13 energiaszázalék (en%) körül aján­lott lennie, figyelembe véve a fehérjeforrás fehérjéjének „PV értékét" (Predictive Value) vagy „biológiai értékét" (Biological Value). Ez átlagos táplálkozásnál számított napi 0,8-1 g fehérjeszükségletet jelent ideális testtömegkilogrammonként. A zsírszükséglet is ugyanekkora, 1 g/ttkg, ez a nagyobb energiasűrűség mi­att százalékban kifejezve nagyobb érték: 25-30 en%. Ennek összetétele az egész­ségmegőrzés szempontjából nagyon fontos kérdés. Az ideális zsírsavarány 10 en% telített, 12 en% egyszeresen telítetlen, 8 en% többszörösen telítetlen zsírsav, ezen belül az ómega-6:ómega-3 zsírsavaknál az 5:1-10:1 arány ajánlott. A szénhidrátszükséglet 4-6 g/ttkg, azaz 57-58 en%. Élelmi rostból (diétás rost) a megfelelő bélmotilitás fenntartásához és számos (ma már vitatott) egészségmegőrző hatás érvényesüléséhez optimálisan napi 25-35 grammot szükséges elfogyasztani (a túlzott bevitel lehetséges veszélyeit figyelembe kell venni!). A hivatalos álláspont szerint a megfelelő ásványianyag- és vitaminbevitelt az egészséges táplálkozás elveinek betartásával el lehet érni, ezért egészséges embernél feleslegesnek tartja az irodalom a különböző vitamin- és ásványianyag-készítmények használatát. Ha a szabadidősport a testi egészség­megőrzést tűzi ki célul, akkor az igénybevétel nem teszi szükségessé a tápanyagok arányának a normál, átlagos szükségletekhez képesti módosítását. Ebben az esetben mindössze a mozgás által elhasznált ener­giát és a megnövekedett folyadék- és tápanyagigényt kell pótolni, illetve fedezni, és a tápláltsági állapot­hoz mérten kell szabályozni a táplálékfelvételt.

A versenysportban ezzel szemben a napi akár 5-8 órát is kitevő edzés annyira megnöveli az energia- és tápanyagigényt, hogy az egészséges táplálkozás ajánlásait jelentősen meghaladó bevitel válik szükségessé, de az arányok is eltolódhatnak: megnőhet a szénhidrát és bizonyos sportágakban a fehérje aránya az étrendben.

Az erősportokat végző szabadidő-sportolók a legtöbb sporttal ellentétben szemmel láthatóan nem az átlagemberek ideális testtömegének elérésére törekednek, hanem a profi sporthoz hasonlóan inkább az adott sporthoz ideálisnak tekintett, hivatásos sportolóknál optimális vagy kívánatos testtömegnek nevezett testtömeget és az ehhez tartozó testössze­tételt igyekeznek kialakítani. Ez az amatőr testépítőknél is jelentősen eltér a kornak és nemnek megfe­lelő értékektől: az egészségesekre jellemzőnél jóval alacsonyabb, férfiaknál 6-8 %-os testzsírszázalékot tekintik ideálisnak, és a női testépítők esetében is hasonlóan extrém, 10-12 %-os értékekre törekednek. A szabadidő-sportolók maguk vetik fel azt a kérdést, hogy jogos-e a profi és nem profi sport táplálkozá­sát élesen elválasztani, mikor mindkét területen elég nagyok a sportágankénti és egyéni különbségek a terhelés és táplálkozás területén.

A szabadidősport nem határozható meg az edzések hossza, intenzitása és gyakorisága, valamint a végzett sport típusa szerint, így a táplálkozás terén is be kell, hogy következzen egy, a szabadidősportban részt vevők felé történő nyitás, és el kell, hogy terjedjen egy, a táplálkozást tekintve rugalmasabb hozzáállás. Fő szempontként a károsodások megelőzését kell célként kitűzni a pusztán az egészséges, rendszeres testi aktivitást (sport, nehéz fizikai munka) nem végző egyénekre szabott ajánlások szigorú betartatása helyett, és esetükben - akárcsak a versenysportolók esetében - is egyénre, sporttípusra és terhelésre szabottan kell a hozzánk fordulónak tanácsot adni (ami csakis teammunkában valósítható meg). A versenysportolók és szabad­idő-sportolók táplálkozása között tehát nem mindig lehet éles különbséget tenni.

A témáról részletesen a "Sportágspecifikus sporttáplálkozás" című könyvben olvashatsz!

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.