Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Mi a karnitin jelentősége a sportban?

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen.

Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen.

Az L-karnitin a zsírsavaknak a mitokondrium belső membránján keresztüli transzportjában tölt be fontos szerepet. A zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokás szedni. Ezen hatása nem kellően alátámasztott annak ellenére sem, hogy ez a nézet hihetetlenül elterjedt. (Ezt az évtizedek óta megalapozatlan felfogást képviseli a sporttáplálkozás egyik hazai szakértőjének tartott Szabó S. András is egy 2009-es publikációjában [Szabó SA, Magyar Edző, 2009/4].) Az L-karnitin glikogénspóroló hatása - így állóképességi terhelések során előnye - hagyományos alkalmazás mellett nem igazolt kellőképpen. Ennek hátterében az áll, hogy huzamos ideig tartó kiegészítés sem képes számottevően növelni a vázizomzat L-karnitin-koncentrációját. A vázizomzat L-karnitin-felvétele speciális - könyvünkben ismertetett - módszerekkel fokozható, így nem kizárt, hogy a jövőben igazolható lesz teljesítményfokozó tulajdonsága - ez az alkalmazás azonban a zsírfelesleg leadását a módszer sajátosságai miatt kevéssé segítheti elő. Erre a célra különböző rokon vegyületei tekinthetőek ígéretesnek.

Amit elmondhatunk: az L-karnitin a súlyzós edzés utáni regenerálódást támogathatja, az izom mikrosérüléseket mérsékelni tudja, tehát ergogén hatást főként indirekt módon, az izomsérülések enyhítésén keresztül válthat ki. Állóképességi jellegű terhelések során koffeinnel és/vagy szénhidráttal együtt alkalmazva lehet teljesítményjavító hatása. Az eredmények összességben azt támasztják alá, hogy az L-karnitin töltése elősegítheti a zsírsav-oxidációt, és nagyobb állóképességet eredményezhet koffeinnel történő együttes alkalmazásakor. Érdeklődésünkre tarthat még számot, hogy olyan, a vázizomzat „sorvadásáért" felelős gének leszabályozása is kimutatható volt L-karnitin hatására állatkísérletekben, mint az MuRF1 vagy az atrogin-1. Hasonlóan fontos információ, hogy az IGF és inzulin hormon jelátviteli útvonalaira is befolyással, erősítő hatással volt az L-karnitin-kiegészítés. További ígéretes alkalmazási lehetőségei a rokon vegyületeknek a potencia- és termékenységi problémák kezelése is!
Az L-karnitin és rokon vegyületek alkalmazási lehetőségeiről további információk a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás könyvben olvashatóak.

Lássuk, hogy milyen alaptulajdonságokkal jellemezhető:

  • Az emberi, és a magas fejlettségi szinten lévő állati szervezetek táplálkozásának létfontosságú (ún. esszenciális) komponense.
  • Teljes mértékben természetes anyag, mely főleg a húsokban lelhető fel, emellett a tojás és tej is tartalmazza, kis mennyiségben a gyümölcsökben, nyomokban az olajos magvakban és a zöldségfélékben is megtalálható.
  • Mióta az összes vitaminszerű táplálékot a B-vitamin családba osztályozták, azóta a BT -vitamin elnevezést kapta. Még manapság is vitatémát ad ez az elnevezés a kutatók körében. Szent-Györgyi szerint a vitamin nem más, mint egy olyan anyag, mely ahhoz kell, hogy ne legyünk betegek. A vitaminok szervezetünk, életfolyamataink számára elengedhetetlenül szükségesek. Vannak olyanok, melyeket a szervezetünk elő tud bizonyos tápanyagokból állítani, vannak olyanok is, melyeket nem. A karnitint sokan úgy említik, mint a feledésbe merült B-vitamint.
  • A nemzetközi osztályozás szerint, mint vitaminszerű anyagot a cholin mögé sorolják.Szervezetünk normális életfolyamataihoz elengedhetetlenül szükséges, az energiatermeléshez, a megfelelő zsíranyagcsere létrejöttéhez kell. Ez szolgáltat magyarázatot arra, hogy miért található meg gyakorlatilag minden szervben. Legnagyobb mennyiségben ott van, ahol a legnagyobb energiafelhasználás történik, azaz az izomban.
  • A májban, vesében és az agyban termelődik a szükséges mennyiség 10 %-a. A többit a táplálék útján kell szervezetünkbe juttatnunk. Gyerekek nem képesek karnitint szintetizálni, az életkor előrehaladtával ez a képesség azonban lassan fejlődik és a tizenötödik életév betöltése után tanuljuk meg előállítani. Az egészséges fejlődés és növekedés érdekében sokkal nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon a gyerekek táplálása. A vegetáriánus gyermekek táplálkozásából nem hiányozhat a tejtermék és a tojás, mindemellett megfontolandó a karnitinkoncentrátum adagolása is, hogy elkerülhessük a kellemetlen hiánytüneteket, melyek a következők: vérszegénység, tanulási nehézségek és az immunrendszer diszfunkciója.
  • Olyan direkt és indirekt hatást kifejtő vitaminszerű anyag, mely a szervezetünkben lejátszódó anyagcsere és energiaszolgáltató folyamataiban, számos szívműködési zavar megelőzésében, az öregedési folyamatok késleltetésében, a férfi reproduktív kapacitás növelésében és az immunrendszer erősítésében, a vér oxigenizációjában, számos érbetegség megelőzésében, sejtvédelemben, rosszindulatú betegségek prevenciójában játszik szerepet.
  • Testünk 20-25g karnitint tartalmaz.
  • A napi szükséglet 200-500 mg. Ha fizikai terhelésnek vagyunk kitéve, 1200mg-ot is elérheti napi szükségletünk.
  • Körülbelül 30 g fehérjére van szükségünk ahhoz, hogy 1 g-t elő tudjunk állítani.
  • Különböző egészségügyi problémák esetén, stresszhelyzetben, terhesség és szoptatás esetén, intenzív edzésprogram alatt a karnitinigény sokszorosára emelkedik. 
  • A tünetekből nem lehet egyértelműen megállapítani hiányát. Ha a vérben lévő karnitinszintet határozzuk meg, akkor sem egyértelmű a kép, mivel a sejtekben és véráramban lehet eltérő a karnitinellátottság, így a két érték nem függ össze. Szívbetegségekben szenvedőknél sokszor magas a vérben mért karnitinszint.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.