Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Sportolók vitaminszükséglete

A sportolók vitaminszükséglete általánosan elfogadottan meghaladja az inaktív emberekét, csak a pontos értékekben térnek el a vélemények. A vitaminellátottság mai tudásunk szerint korlátja lehet az elérhető eredményeknek, de a szükségletnél magasabb bevitel nem növeli a teljesítményt.

! ! !
A cikk alján felsorolt vitamin nevekre kattintva az egyes vitaminokról, sportbeli szerepükről, a sportolók számára szükséges mennyiségről részletesebben is olvashat!
! ! !

A vitamin szó a latin vita (élet) és amin (nitrogéntartalmú vegyület) összetételéből származik - időközben azonban kiderült, hogy a vitaminkutatás kezdeteiből származó név valójában a legtöbb vitaminra az összetételt illetően nem helytálló. A vitaminok általánosan elfogadott csoportosítás szerint lehetnek vízben és zsírban oldódóak.

Az ásványi anyagokhoz hasonlóan olyan tápanyagok, amelyek nem nyújtanak számunkra hasznosítható energiát, ennek ellenére életünk nem képzelhető el nélkülük. A szervezet általában nem tudja őket szintetizálni, ezért táplálkozással kell bevinnünk a szükséges mennyiséget.

A vitaminok nélkülözhetetlenek bizonyos életfolyamatokhoz - például a növekedéshez, haemopoesishez (vérképzés), anyagcsere-folyamatokban -, így abszolút vagy relatív hiányukban a szervezet működése zavart szenved, kóros állapotok alakulnak ki. Bár egyes vitaminok magas bevitele rövid ideig elfedheti más vitaminok hiányát (pl. a folsav a B12-vitamin-hiány okozta anaemiát), de az összes nélkülözhetetlen testünk optimális funkciójához. A vitamin(ok) alacsony bevitele - hypovitaminosis - után a hiány növekedésekor fellépő avitaminosis komoly hiánybetegségekkel jár együtt. A vitaminhiány létrejöhet a nem megfelelő bevitel eredményeképpen - ez a primaer hiányállapot -, valamint felszívódási zavarok, hasmenés és hasonló okok következtében - ezt secundaer hiányállapotnak nevezzük. Az ideális az, ha a szervezet egészségének fenntartásához szükséges vitaminokat táplálkozás útján pótoljuk. Vitaminhiány kialakulhat alkoholizmus, az egyoldalú táplálkozás, a szakszerűtlenül összeállított étrendek - így például a vegán (lásd később) étrend vagy a különböző szénhidrátszegény diéták - követésekor, sportolók esetében a fő rizikótényezőnek a testtömegcsökkentés érdekében követett energiamegszorítást tekinthetjük. Az emésztőrendszer nem megfelelő működésekor (pl. gastrointestinalis fertőzés, epeúti obstructio, chronicus atrophiás gastritis, coeliakia) a felszívódás zavara okoz problémákat, ilyen esetekben a mesterséges pótlás és az alapbetegség kezelése jelent megoldást. A vízben oldódó vitaminok feleslege a vizelettel hamar távozik, de ezeket sem tanácsos mértéktelenül bevinni szervezetünkbe, túladagolás - hypervitaminosis - azonban elsősorban zsíroldékony vitaminoknál (ezek közül is az A- és D-vitaminnál) fordulhat elő. A túlzottan zsírszegény táplálkozás meggátolhatja a zsírban oldódó vitaminok felszívódását. A vitaminok tehát nélkülözhetetlen, ám energiát nem adó összetevői táplálkozásunknak. Az egyén vitaminszükséglete sok tényezőtől függ, fi gyelembe kell venni az életkort, nemet, életmódot és a testi aktivitást is. A gyermekek, terhes és szoptató anyák, betegek, magukat nagy fi zikai terhelésnek kitevő emberek vitaminszükséglete az átlagosnál magasabb.

Az öregedés szintén növeli a szükségletet (elsősorban a rosszabb fölszívódás miatt). Nagy szellemi és fi zikai igénybevétel esetén a B-vitaminok és a C-vitamin pótlására kell különösen ügyelni, de ezt a sportolás energiaigényének fedezése érdekében fokozott tápanyagfelvétellel együtt bevitt vitaminok általában fedezik. A káros szenvedélyek is növelhetik a vitaminszükségletet, így a dohányzás a C-vitamin-igényt.

A sportolók vitaminszükséglete általánosan elfogadottan meghaladja az inaktív emberekét, csak a pontos értékekben térnek el a vélemények. A vitaminellátottság mai tudásunk szerint korlátja lehet az elérhető eredményeknek, de a szükségletnél magasabb bevitel nem növeli a teljesítményt. A sportolók körében elterjedt nagy dózisú vitamin- és ásványianyag-kiegészítés használatának indokoltsága és veszélytelensége ma nem igazolt, az antioxidánsok oly gyakori fokozott bevitelének elmélete sem kellően alátámasztott.

A fő veszélyek a hypervitaminosis (pl. A-, D-vitaminok esetében) létrejötte és a kiegészítés felfüggesztésével kialakuló átmeneti hypovitaminosis, amit a magas vitaminfelvételhez való hozzászokás, a test pazarlása okoz, ez a jelenség teljesítménycsökkenéssel is járhat. A jól összeállított táplálkozás elméletileg fedezi az extra szükségleteket. Indikáció lehet étrend-kiegészítők alkalmazására a kiegyensúlyozatlan vagy testtömegcsökkentő étrend, különböző gyógyszerek alkalmazása.

Zsírban oldódó vitaminok

Az A-, D-, E-, K-vitamin tartozik ezek közé, ezek a vegyületek a vízben oldódó vitaminokkal szemben nehezen távoznak a szervezetből, ami előnyös abból a szempontból, hogy lassabban alakul ki hiányállapotuk, ám hátrányosak, amikor feleslegük a zsírszövetben, májban felhalmozódik. Túladagolás elsősorban akkor fordulhat elő, ha táplálékainkon túl étrend-kiegészítőkkel - főleg ha többfélét, esetleg többféle multivitamint szedünk egyszerre -, gyógyszerekkel is bejuttatunk belőlük szervezetünkbe. Felszívódásukhoz megfelelő zsírbevitel szükséges, ugyanakkor a túl magas zsírbevitel ronthatja a fölszívódásukat.

Az étel előállítása közben kevésbé károsodnak, mint a vízben oldódóak.

 

Vízben oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminok közismert képviselői a B-vitaminok és a C-vitamin. A vízben oldódó vitaminok általában a vizelettel hamar kiürülnek a szervezetből. Nagyobb mennyiségben zöldségekben, gyümölcsökben, gabonafélékben találhatóak meg. A B12 az előbbiek alól kivétel, mivel főként, de nem kizárólagosan állati eredetű élelmiszerekben található meg (algák is forrásai lehetnek), valamint a szervezet hosszabb ideig képes szükségleteit fedezni a raktározott vitaminból.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.