Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

E-vitamin (Tokoferol)

Az E-vitamin – avagy tokoferol – több különböző vegyületet takar, amelyeket közösen E-vitaminnak nevezünk.

Az E-vitamin - avagy tokoferol - több különböző vegyületet (alfa-, béta-, gamma- és delta-tokoferol, illetve alfa-, béta-, gamma- és delta-tokotrienol) takar, amelyeket közösen E-vitaminnak nevezünk. Az E-vitamin fontos antioxidáns, meggátolja a többszörösen telítetlen zsírsavak oxidációját, daganatprevenciós hatást tulajdonítanak ennek az anyagnak, ami korántsem ilyen egyértelmű. Az antioxidánsok - megnövekedett felvételük esetén vagy vegyületeik táplálkozásunkban természetesnek mondható arányainak módosításakor - fokozhatják is a rákos megbetegedések előfordulását. Igaz lehet ez a C-vitamin, E-vitamin, béta-karotin, szelén és cink kombinációjára is, amely nőkben - bizonyos adatok szerint - fokozhatja a bőr rákos megbetegedéseinek kockázatát.

Az eltérő vegyületek, illetve sztereoizomerek hatása vizsgálatok során jól megkülönböztethető. A különböző tokoferolok hatása daganattípusonként is eltérhet, a kutatások pedig ezidáig nem adtak egységes eredményt.

Ráadásul az E-vitamin formáját gyakran fel sem tüntetik a publikációkban. Már évtizedekkel ezelőtt kimutatták, hogy az alfa-tokoferol-kiegészítés a daganatkeltő anyagok által előidézett tumorok kialakulásának előfordulását csökkentheti állatokban, különösen szelénnel együtt alkalmazva, ám az állatkísérletek adatai ellentmondásosak voltak. Az E-vitamin a prostata malignusan transzformált sejtjeinek halálát is előidézheti kutatások szerint, ugyanakkor a gastrointestinalis malignus daganatok kialakulására valószínűleg nincs különösebb hatása. Tehát egyedül a prostatarák megelőzése terén látszik meggyőzőnek a védelem, míg E-vitamin-kiegészítés esetén a tüdőrák kialakulásának valószínűsége bizonyos adatok szerint mérsékelten nőhet is. Amíg többet nem tudunk, az E-vitamin-felvételt a legbiztonságosabban búzacsíra-, napraforgóolaj, olajos magvak rendszeres fogyasztásával, az egészséges táplálkozás ajánlásainak betartásával lehet megoldani.

Forrásai a hidegen sajtolt növényi olajok, húsok, halak.

E-vitamin szükséglete sportolók számára:

  • 15 mg/nap.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.