Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

A tavaszi fáradtság legyőzésének titkai

A tavasz érkezése nem csupán az átlag lakosság körében okozhat fáradtságot, levertséget, hanem az élsportolók körében is. Nem véletlenül, hiszen az első simogató napsugarak, a hirtelen jött meleg légáramlatok és a gyors lehűlés váltakozása alkalmazkodásra készteti a szervezetet. Az áprilisi időszak sok sportág esetében az edzésmódszerekben is váltásokat hoz, ezért sokkal jobban kell figyelni a regenerációra.

Feltehetjük a kérdést, hogy vajon miben keresendő a tavaszi fáradtság oka? Nos, elsősorban a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet, időjárás-jellemzők váltják ki elsődlegesen. Gondoljunk arra, hogy sokszor napokban telik alkalmazkodni akár egy néhányszáz kilométerrel délebbre eső tengerparti klímához is. Tulajdonképpen a szervezetünknek át kell váltania a tavaszi-nyári „működésre", a gyors felmelegedésre, lehűlésre és ez egy sor alkalmazkodási folyamatot indít el.

Télen a zord időjárás és az alapozó mennyiségi munka jóval több zsírból származó energiát igényel. Emellett a zöldségfélék, gyümölcsök bevitele is lényegesen kevesebb. Tavasszal megjelenik a friss retek, zöldhagyma, később a paradicsom, uborka, saláta, stb. amelyek közül nem győzünk válogatni.

Szervezetünk tavasszal nagyon igényli a vitaminban, ásványi anyagokban gazdag étkezést. Az élsport mindezt tetézi, hiszen az alapozás mennyiségi tréningjeit felváltja a rövidebb, magasabb intenzitású edzésprogram, az izomerő növelés, gyorserő fejlesztés.

Különösen az áprilisi időszakban több sportoló panaszkodhat szájzug berepedésre, vérző fogínyre, látásélesség csökkenésre, kötőhártya gyulladásra, sápadtságra, köröm behorpadásra, bőrszárazságra, ízérzés csökkenésre, hasmenésre, izomgörcsre, izomfájdalomra, izom nyomásérzékenységre, ödémára. Mindezek a panaszok az esetek nagy százalékában vitamin-, ill. ásványi anyag hiányra vezethetők vissza.

Mi ekkor a teendő? Nos, természetesen fontos, hogy hagyjunk időt szervezetünknek a megváltozott hőmérséklethez, időjárási körülményekhez történő alkalmazkodásra. Ha nem muszáj, akkor ne változtassunk hirtelen edzési szokásainkon. Próbáljuk követni az előrejelzéseket és a hőmérséklethez, csapadékhoz mérten válasszuk ki edzőruhát.

A mikrotápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek) fontos szerepet játszanak az energiatermelésben, hemoglobin szintézisben, csontegészség megőrzésében, az immunrendszer megfelelő működésében, a károsító szabadgyökök közömbösítésében, az edzés utáni regenerációban. A megváltozott edzések és környezeti hatások fokozzák a szervezet mikrotápanyag szükségletét (Driskell, 2006).

Az olimpikon étrendjéből nem hiányozhatnak a kalciumban, E-, D-, C- és B-vitaminokban, vasban, cinkben, szelénben, béta-karotinban gazdag ételek. Éppen ezért törekedni kell a változatos étkezésre, a zöldségfélék, gyümölcsök, gabonák, halfélék, sovány húsok, tojás megfelelő bevitelére.

A külföldi szakirodalom hangsúlyozza a multivitamin készítmények bevitelének szerepét is, különösen a testtömeg csökkentő diéták mellett. Az ajánlások szerint azonban nincs szükség nagy dózisok alkalmazására, hanem az RDA-nak vagyis a javasolt napi bevitelnek megfelelő pótlás teljesen elegendő, hiszen az étkezéssel bejuttatott mennyiséggel együtt elérhető az optimális mikrotápanyag bevitel.

Vitaminpótlásként tehát célszerű olyan gyógyszergyári minőségű, komplex vitamin és ásványi anyag tartalmú készítményt fogyasztani, amely hordozza az RDA-nak megfelelő mennyiséget. A mikrotápanyagok ginzenggel kiegészített változata kiváló segítség a tavaszi fáradtság kialakulásának csökkentésében, különösen élsportolók körében.

A vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok mellett ginzenget is tartalmazó Pharmaton Vital hatékonyan mérsékli a fáradtságot*, így megoldásként szolgálhat a tavaszi időszakban is. A kapszula hatásosságát több, mint negyven klinikai vizsgálat igazolja.

 

*K.A. Wesnes et Al Curr Top Nutraceut Res 1 (3): 169-174 (2003)

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.