Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Versenysportolók táplálkozása

A versenysportolók tápanyagigénye sportáganként, időszakonként (pl. versenyidőszak) és edzésmennyiségtől függően eltér az inaktív ember tápanyagigényétől ...

A versenysportolók tápanyagigénye sportáganként, időszakonként (pl. versenyidőszak) és edzésmen­nyiségtől függően eltér az inaktív ember tápanyagigényétől. Kiindulópontnak azt kell tekinteni, hogy a sporttáplálkozás az egészséges táplálkozás elvein alapul, de ez módosul a tápanyagigényekben a nagyobb fizikai terhelésből és az eltérő testösszetételből adódóan. Az eltérő testösszetétel kialakításához elenged­hetetlenül fontos a testtömeg szabályozása és ennek legtermészetesebb eszköze, a táplálkozás. Lényeges kiemelni, hogy egyes étrendek ténylegesen fokozhatják a teljesítményt, míg az étrendi hibák korlátozhat­ják azt. Az étrendi teljesítményfokozás a fentiekkel ellentétben nem az egészség megőrzését tűzi ki cél­ként, bár azzal is járhat (Scientific Evidence for Musculoskeletal, Bariatric, and Sports Nutrition, 2006). A sportoló tápanyagigényét a napi energiaszükséglet alapján a tápanyagok adott sportágtípusra jellemző ajánlott étrendi arányait figyelembe véve számoljuk ki. Sportoló esetén az életkori sajátosságokat is figyelembe kell venni, ahogyan a sportoló nemét, sőt azon kórállapotát is, amely diétás gyógykezelést igényel (pl. diabetes mellitus [cukorbetegség], táplálékallergia stb.). Mint a fenti példák is mutatják, az étrendet az egyénre kell szabni az életkort, nemet, egészségi állapotot, ahogy az edzettséget, testösszetételt, sportági sajátosságokat, terhelést, környezeti körülményeket is számításba véve. Azon sportágakban, ahol alacsony testtömegre van szükség, a sportolónak megterhelő intenzív és sok energiát felhasználó edzései ellenére is óvatosan kell összeállítania étrendjét. A cél az, hogy testtömegét alacsonyan tartsa, sportteljesítményét maximalizálja, úgy, hogy az alacsony energiafelvétel ne vezessen hiányállapotok kialakulásához.

Az étrend szerepe a versenysportban létfontosságú: a testi aktivitáshoz kapcsolódó fokozott verej­tékezés a nagymértékű víz- és elektrolitvesztés előidézésén keresztül dehydratióhoz, hypovolaemiához vezethet, amely potenciálisan egészségkárosító és teljesítményromlást okozhat. Rosszabb hőleadás követ­keztében jelentős a túlhevülés veszélye, ami a folyadékfelvétel módosításának hiányában negatívan hat a teljesítményre és hőkimerülést, megnövekedett thromboticus, thromboemboliás kockázatot, collapsust (ájulást) idézhet elő. Az ásványi anyagok hiánya izomgörcsöket (pl. tetania hypokalcaemia miatt megnövekedett ideg-izom ingerlékenység következtében), helytelen összetételű folyadékpótlás hyponatraemiát és követ­kezményes agyödémát idézhet elő, míg a nem megfelelő szénhidrátpótlás centrális és perifériás fáradt­sághoz, és a fokozott gluconeogenesis miatt izomtömegvesztéshez vezethet. A hosszabb távon elégtelen fehérjefelvétel negatív nitrogénegyensúlyt hozhat létre, ami az izomtömeg és ezáltal a sportteljesítmény csökkenését eredményezheti. Az étrendet a sportoló tápláltsági állapotának meghatározását követően személyre szabottan, dietetikus segítségével javasolt összeállítani.

A témáról részletesen a "Teljesítményfokozó sporttáplálkozás" című könyvben olvashatsz!

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.