Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

A táplálkozás jelentősége labdarúgóknál

Ahhoz, hogy a labdarúgó a 2 x 45 perces mérkőzés alatt maximális teljesítményt nyújtson, a megfelelő táplálkozásnak és folyadékpótlásnak kitüntetett szerepe van. A hosszú hónapokon át tartó, kemény edzésmunkát „agyon lehet ütni” a kedvezőtlen étkezéssel és a hiányos folyadékfogyasztással. Lássuk, milyen főbb ismérvekkel jellemezhető a világ legnépszerűbb sportága.

A labdarúgás sport igen magas követelményrendszert támaszt a játékosokkal szemben, hiszen egy mérkőzés alatt összesen 8-12 km-t kell megtenni, amelynek 24 %-a gyaloglás, 36%-a kocogás, 20 %-a „falkavadászat", 11%-a sprint, 7%-a hátraszaladás, 2%-a labdavezetés. A futballisták magas állóképességgel kell, hogy rendelkezzenek, melyet számos vizsgálati eredmény is alátámaszt. Az első osztályú labdarúgók relatív aerob kapacitása 55-70 ml/kg/min. Az átlagos játékintenzitás az ú.n. laktátküszöb közelében, a maximális intenzitás 80-90%-án zajlik. Minél magasabb a játékos aerob kapacitása, annál nagyobb területet képes befutni és annál többet tud sprintelni mérkőzés alatt. Helgerud 2001-es vizsgálatai szerint 8 hét állóképességi tréning alatt a VO2max 11% -kal nő fiatal focisták körében, emellett 20%-kal emelkedik a mérkőzés alatt megtett távolság, 23%-kal nő a labdabirtoklás, valamint 100%-kal nő a sprintek száma. Nem kérdés tehát, hogy a labdarúgó teljesítmény nélkülözhetetlen eleme az állóképesség, vagyis a relatív aerob kapacitás.

A labdarúgás a játék szintjének megfelelően eltérő intenzitású és folyamatosságú futási szakaszokból áll: magas intenzitású sprintek után kocogás, gyaloglás következik alacsony intenzitáson. Ehhez társul a rúgó, ugró, vetődő, fejelő, stb. mozdulatok sorozata, amely 15%-kal növeli az energiaszükségletet.

Több kutatás is vizsgálta a labdarúgók mozgását videófelvétel és szatellit pozicionálás segítségével. Céljuk az volt, hogy megállapítsák a futás mennyiségét mérkőzés alatt. Az eredmények szerint a férfiak átlagban 10 km-t, míg a női focisták 8,5 km-t futnak.

Energia

Ahhoz, hogy izmaink, sejtjeink működni tudjanak, energiára van szükség. Az emberi test a bejuttatott táplálékot energiahordozó molekulává, ATP-vé (adenozin trifoszfát) alakítja át. Miből képződik az ATP? Alapvetően háromféle vegyületből: fehérjékből, szénhidrátokból, zsírokból. Mindhárom tápanyagot a megfelelő étkezéssel nap, mint nap bejuttathatjuk szervezetünkbe.

Fehérjék

Mivel szervezetünkben nincs fehérjeraktár, csak ú.n. fehérjemedence (protein pool) áll rendelkezésre, ezért nagyon fontos, hogy a táplálkozásunkban nap, mint nap szerepeljen a sejtek, enzimek, hormonok, stb. szintéziséhez és működéséhez nélkülözhetetlen esszenciális aminosav mennyiség. Ha mindez nem valósul meg, úgy a létfontosságú fehérjét az izmok leépítéséből nyerjük. 

Balsom egy kutatásban labdarúgókat kért 2 x 90 perces mérkőzésen való folyamatos játékra (mindegyik csapatból 4 játékos szerepelt a vizsgálatban), először 30% szénhidrát-tartalmú diétát kaptak, majd 65% szénhidrát-tartalmút. Az eredmények szerint amikor a magas szénhidrát-tartalmú diétát kapták a focisták, 33%-kal jobb teljesítményt nyújtottak a magas-intenzitású futások során.

Szénhidrátok

Az izmokban, májban tárolt glikogént (cukrot) könnyebben tudja szervezetünk mobilizálni, mint a zsírt. Az izomban raktározott glikogén csökkenése sportteljesítményt kedvezőtlenül befolyásolja, fáradtságérzet kialakulásához vezet.

diagramm

 

  •   A szénhidrátokban gazdag diéta képes a glikogénraktárak feltöltöttségét garantálni, amely nagyon fontos szerepet játszik a futballisták teljesítményében.
  • A labdarúgók étkezése - különösen erős edzésprogram, vagy tétmeccsek előtti napon - 8-10 gr szénhidrátbevitelt kell, hogy jelentsen testtömeg kg-onként (gabonafélék, gyümölcsök, zöldségek, kenyérfélék, tészták stb.).
  • Az izom glikogén újratöltését a lehető leghamarabb el kell kezdeni edzés/ mérkőzés után.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.