Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Folyadékpótlás: Tej és kakaó

Táplálkozás-élettani szempontból a tejnek kiemelt jelentősége van, mely elsősorban a magas fehérjetartalomnak és ezen belül is az aminosav-összetételnek köszönhető. Számos megfigyelés bizonyítja, hogy a tejben lévő fehérje felszívódása rendkívül hatékony.

Tej és kakaó

Táplálkozás-élettani szempontból a tejnek kiemelt jelentősége van, mely elsősorban a magas fehérjetartalomnak és ezen belül is az aminosav-összetételnek köszönhető. Számos megfigyelés bizonyítja, hogy a tejben lévő fehérje felszívódása rendkívül hatékony. Ebben szerepet játszik a tejcukortartalom (laktóz), a nátrium, kálium, magnézium, kalcium jelenléte is. Kiemelt a kalciumtartalma, melynek felszívódását a tej egyéb komponense biztosítja. A zsírban oldódó vitaminok - A, D, E - jelenléte mennyiségileg nem számottevő, a vízoldékony vitaminok közül a B12- és B2-vitamin érdemel említést. „A csökkentett zsírtartalmú tej az egyik legkedvezőbb összetételű tápláléka az embernek." - vallja Curtis Mettlin, a New York-i Roswell Park Cancer Institute epidemiológusa. Mindennek köszönhetően a tejfogyasztás hatására csökken a vérnyomás és a vérkoleszterinszint. Emellett a csontritkulás megelőzésében és kezelésében is kitüntetett szerepet kap.
Beszéljünk egy kicsit bővebben a tej fehérjéiről, aminosavkészletéről. Mintegy 80 %-ban kazeint - vagyis tejfehérjét tartalmaz, 20 %-ban pedig egyéb polipeptidet, melyek között kiemelendő jelentőségűek az immunglobulinok. A tej teljes energiatartalmának 20-28 %-át képezik. A kazokinin és laktokinin nevű fehérjealkotórészeknek köszönhető a vérnyomáscsökkentő hatás.

Sportélettani szempontból nagyon lényeges megemlíteni az elágazó láncú aminosavak (BCAA) jelenlétét, mivel sportolás hatására jelentősen csökken a szervezet BCAA tartalma - egyes feltételezések szerint a fáradtság kialakulását idézi elő -, ezért az izomregeneráció érdekében rendkívül fontos az izommunka során elvesztett BCAA pótlása.

Ha megvizsgáljuk, hogy mennyiben különbözik egy pohár tej és egy pohár instant kakaóporból készített kakaó, akkor azt találjuk, hogy a kakaó energia- és szénhidráttartalma magasabb, emellett arányaiban kevesebb zsírt és fehérjét tartalmaz. Mindkettő a vitaminok és ásványi anyagok széles repertoárját felöleli, melyek közül a kálium és kalcium emelkedik ki. Nátriumtartalmánál fogva segít a folyadéktartalom felszívódásában. Bármennyire különös, de a kakaó szénhidrát- és sóösszetétele nagyon hasonlít a folyadékpótlásra alkalmazott izotóniás ital összetételéhez, mely tulajdonsága segít a folyadék szervezetbeli felszívódásában. Magas szénhidráttartalma, optimális aminosavkészlete és a kevés zsiradék méltán emeli a kakaót a szénhidrátfeltöltő folyadékok piedesztáljára.

Köztudott, hogy a sportteljesítményt a szervezet glikogénraktárainak feltöltöttsége limitálja. Szénhidrát hiányában az állóképességi teljesítmény jelentősen csökken. Az edzés utáni glikogén-reszintézis (újraképződés) akkor a leggyorsabb, ha edzés, ill. verseny után fél-egy órán belül megkezdődik és befejeződik a szénhidrátok pótlása. Bizonyítottá vált, hogy a szénhidrátpótlás 2 órán át történő késleltetése felére csökkenti a glikogén-újraképződést. Ahhoz, hogy maximálisan sikerüljön a szénhidrátraktárak feltöltése, 50-75g szénhidrátot kell elfogyasztani az edzést, ill. versenyt követő fél-háromnegyed órán belül (American College of Sports Medicine, 2000), valamint óránként 1,2-1,5g/ tskg szénhidrátbevitelt kell biztosítani edzést követően néhány órán keresztül (Ivy, 1998). Fehérje együttes adásával a glikogén-reszintézis üteme felgyorsul különösen akkor, ha a szénhidrát/ fehérje arány = 4/1 (Ivy, 2001). Számos olyan sportital kapható, amely a szénhidátraktárak újratöltésére, ill. folyadékpótlásra szolgál. Ez utóbbi jóval kevesebb szénhidrátot hordoz, viszont elektrolittartalmánál fogva jóval hatékonyabban képes felszívódni, mint a víz (Pascoe, 1993).

A kakaó összetétele szinte teljesen megegyezik a legtöbb szénhidrátital komponenseinek arányaival, ezért az utóbbi 5-10 évben számos kutatást végeztek a kakaó vs. szénhidrátital hatásainak összehasonlításával kapcsolatosan.

Karp és munkatársainak vizsgálatában (2006) kilenc országúti kerékpáros vett részt. A sportolók először szénhidrátmegvonásos (glikogéndepléciós), váltakozó intenzitású (intervall típusú) terhelést kaptak, mely a következőkkel volt jellemezhető: 2 percen keresztül a maximális pulzusszám 90 %-án kerékpároztak, melyet 2 perc csökkentett intenzitású terhelési lépcső követett a maximális pulzusszám 50 %-án. A kerékpárosoknak eztán fokozatosan kellett emelni az intenzitást addig a pedálsebességig, amit már nem tudtak tartani. Ekkor az intenzitást a maximális pulzusszám 80-90 %-ára csökkentették, majd a terhelés addig folytatódott, ameddig tartani tudták a sebességet. Ekkor ismét 10 %-kal csökkentették az intenzitást 80-70 %-os, majd 60 %-os, majd 2 perc elteltével 50 %-os maximális pulzustartományra. A terhelés akkor ért véget, amikor a sportoló már nem tudta a standard sebességet tartani az 50 %-os maximális pulzustartomány mellett.

A glikogéndepléciós terhelés végeztével azonnal megkezdődött a szénhidrátfeltöltés, amely a következőképpen zajlott: Három egyforma külsejű ital közül kellett egyfélét választani, melynek tartalmát nem ismerték a sportolók. Az egyik üvegben kakaó, a másikban szénhidrátital, a harmadikban folyadékpótlásra alkalmazott izotóniás ital volt. A regenerációs periódus két órán keresztül tartott, mely alatt vizet lehetett fogyasztani a kívánt mennyiségben, jóllehet az étkezés nem volt engedélyezett. Négy óra pihenő elteltével ismételt terhelésre került sor, kissé megváltoztatott protokoll szerint. A maximális pulzusszám 70 %-án kellett a kerékpárosoknak dolgozni az előző terhelésben tartott pedálkadencia eléréséig, majd az ellenállást változtatták, és folyamatosan regisztrálták a pedálsebességet, pulzusszámot, vértejsavszintet és a szubjektív fáradás mértékét (Borg skála, 1998). Az eredmények szerint a kakaót és izotóniás italt fogyasztó kerékpárosok lényegesen (szignifikánsan) magasabb teljesítményt értek el és később fáradtak el, mint a szénhidrátitalt fogyasztók. A kakaót fogyasztók 49 %-kal hosszabb ideig tudtak kerékpározni és 53 %-nak nagyobb összteljesítményt értek el, mint a szénhidrátitalt fogyasztók. Számos egyéb tanulmány húzza alá a kakaó zsírtartalmának relevanciáját, mivel a magasabb zsírtartalom emésztési panaszokat okoz következményes teljesítményromlással, és a fáradás gyorsabb bekövetkeztével. Mivel a megfelelő regenerációhoz nélkülözhetetlen az elvesztett folyadék és a lemerült szénhidrátraktárak pótlása, ezért olyan italra van szükség, amely mindkét kívánalomnak eleget tud tenni. A fentiekben ismertetett vizsgálat bebizonyította, hogy az alacsony zsírtartalmú csokoládés tej eleget tud tenni a folyadék és szénhidrát együttes pótlásának. Midezek mellett még egy harmadik, a teljesítményt kedvezően befolyásoló tulajdonsággal is jellemezhető, amely a kakaó stimuláns - éberségi szintet fokozó - hatásával írható le

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.