Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Mi befolyásolja az immunvédelmet? (x)

Nem is gondolnánk, hogy a szervezet betegségekkel szembeni védekező-képességét a testmozgás, ill. élsport mellett mennyi minden befolyásolja. Az alábbiakban áttekintjük az immunrendszert befolyásoló tényezőket és erősítésének lehetőségeit.

A betegségekkel, fertőzésekkel szembeni ellenállást javarészt az immunrendszer biztosítja. A szervezet olyan sejteket, vegyületeket állít elő, amelyeknek segítségével megakadályozható, visszaszorítható, legyőzhető a fertőzések, betegségek jelentős része. Védekező-rendszerünket meglehetősen sok tényező (sportolás időtartama, intenzitása, meglévő betegségek, genetikai hajlam, környezeti tényezők, dohányzás, alkoholfogyasztás, gyógyszerek szedése, életkor, hormonszintek, lelki terhek, szellemi igénybevétel, stb.) befolyásolja.

Számos tudományos vizsgálat bebizonyította, hogy az immunrendszer működése az életkor előrehaladtával átalakuláson megy keresztül. Nem lehet azonban egyértelműen kijelenteni, hogy a keletkező változások kedvezőtlenek, jóllehet a szervezet működésének egyensúlya sokkal nagyobb odafigyeléssel, egészségtudatos életmóddal valósítható meg. Lesoud és munkatársai (2002) bebizonyították, hogy idősebb korban az immunvédelem hanyatlása a hiányos táplálkozással függ össze és nem elsősorban az élettani változások függvénye.

A nemek közötti hormonális különbségek eredményeként az immunvédelemben is kimutathatók bizonyos különbségek. A női nemi hormonok (ösztrogén, progeszteron) szintje - amely a menstruációs ciklusban állandó átalakuláson megy keresztül- jelentősen meghatározza a szervezet ellenálló-képességét. Általánosságban is elmondható, hogy a nők szervezete alapvetően védettebb a fertőzésekkel szemben, mint a férfiaké. Mindezt még a tesztoszteron - vagyis a férfi nemi hormon - immungyengítő hatása is kiélezi.

A lelki megterhelés, stresszhelyzetek (nagy nyeremény vagy veszteség, kapcsolatokban bekövetkező változások, stb.) jelentősen módosítják (gyengítik) szervezetünk fertőzésekkel szembeni érzékenységét. A jelenség leginkább a megnövekedett stresszhormon-szinteknek (adrenalin, noradrenalin) köszönhető. Pszichés stressz hatására a nyálban és a többi szekrétumban csökken a védelmező immunglobulin-A szint, ezáltal a nyálkahártya felületek védelme hanyatlik.

A táplálkozás is jelentős szerepet kap az immunvédelem biztosításában. A mennyiségi túltápláltság elhízáshoz vezet, amely nem csupán az egyes szervek működését nehezíti meg, hanem a fertőzésekkel szembeni védelmet is gyengíti, csakúgy, mint amikor nem veszünk magunkhoz elegendő kalóriát. Nem csupán az elfogyasztott energiamennyiség, hanem a fehérje, a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek bevitele is rendkívül lényeges szerepet játszik. Vitaminhiány fennállta esetén az immunrendszer nem tud megfelelően funkcionálni.

Calder és Kew (2002) vizsgálatai bebizonyították, hogy a hiányzó vitamin pótlásával az immunfolyamatok restaurálhatók, a szervezet védelmi rendszere teljessé tehető. Azonban a túlzott vitaminpótlás sem kedvező. Ezért a változatos táplálkozás mellett olyan étrend-kiegészítőt célszerű szedni, amelyben az értékes mikrotápanyagok a javasolt napi bevitelnek megfelelő mennyiséget hordoznak.

A Pharmaton Vital multivitamin készítmény a benne lévő ginzeng G115-nek köszönhetően növeli a szellemi és a fizikai teljesítményt. A készítmény hatékonyságát több, mint 40  klinikai vizsgálat bizonyítja.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.