Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

A jó teljesítmény fenntartásának praktikái

A tartósan jó teljesítmény fenntartásának a megfelelő regeneráció adja zálogát. Mivel a sokszor extrém terhelés nagy terhet ró a szervezetre, ezért nap mint nap törekedni kell az immunvédelem tartós megőrzésére.

Az aktív szabadidő-sportban, de leginkább az élsportban, a világversenyekre, olimpiákra történő felkészülésben a sportoló élete, szervezete pengeélen táncol. Hiszen az intenzív, hosszú tréningeket, a folyamatos megfelelési kényszert, maximális koncentrációt nem csak fizikailag, hanem szellemileg és lelkileg is bírni kell heteken, hónapokon, éveken keresztül. A felkészülés tulajdonképpen tartós stresszhelyzetet teremt, amely egy sor kedvezőtlen változást indít el a sejteken belül.  Ennek talaján csökken az immunvédelem, így a szervezet érzékenyebbé válik a fertőzésekkel szemben. 

Az élsportoló mindennapjaiban a betegségek megelőzése, az immunvédelem megerősítése rengeteg odafigyelést, tudatos életvitelt igényel. Nem csak az edzésekre kell fókuszálni, hanem ugyanolyan jelentős szerepet kap a tréning utáni regeneráció, testi, lelki, szellemi kikapcsolódás, feltöltődés. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány tanácsot a teljesítményhanyatlás megelőzésének érdekében.

 

  • Hagyj magadnak időt a regenerációra! Hetente egy-két nap teljes pihenőre van szükség, hisz a tartós terhelés fokozza a fertőzés-, ill. sérülésveszélyt.
  • Próbáld elkerülni az extrém hosszú edzéseket! Soha ne tartson a tréning két óránál hosszabb ideig. Sokkal kedvezőbb, ha kétszer edzel naponta egy hosszú helyett.
  • Próbáld elkerülni a monoton terheléseket! Egy magas intenzitást kövessen könnyed edzés és soha ne hagyd ki a pihenést!
  • Ha betegségből, sérülésből lábadozol, mindig fokozatosan építsd fel a tréningprogramot! Hagyj időt a jó teljesítmény kialakulásához!
  • Vezess edzésnaplót: jegyezd le, mennyire érzed magad edzés után fáradtnak, fáj-e valamid, van-e izomlázad, stb.!
  • Ügyelj a megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra! A bulizás csak nagyon ritkán fér bele az élsportoló életritmusába.
  • Hosszú (legalább 6-8 órán át tartó) utazás után fordíts több időt a pihenésre!
  • Ügyelj a megfelelő folyadékpótlásra edzés előtt, közben és után!
  • Biztosítsd a szükséges energia bevitelt és fordíts figyelmet a fehérjék, szénhidrátok pótlására! A szénhidrátraktárak kiürülése gyengíti az immunvédelmet.
  • Étkezz változatosan, vegyél magadhoz naponta legalább fél kilogramm zöldséget és gyümölcsöt!
  • Pótold a kiürült vitaminokat! Különösen az antioxidánsokra (C-vitamin, cink, A-vitamin) van nagy szükséged.

 

Az immunrendszer védelmének, a teljesítmény tartós megőrzésének érdekében a fenti javaslatok mellett érdemes adaptogén növényi hatóanyagokat (pl. ginszenozid) is alkalmazni.

A ginzengben található ginszenozid képes a szellemi és fizikai teljesítményt támogatni.

A ginzenget és multivitaminokat tartalmazó Pharmaton Vital készítmény méltó kiegészítője lehet az élsportolók étrendjének, a mindennapoknak.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.