Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Banán - sportolói szempontból kiemelten fontos élelmiszerek, ételek

Banán - A gyorsan hasznosítható szénhidrátforrás

Legyen szó állóképességi vagy főleg izomerőt, robbanékonyságot igénylő sportágról, a banán, mint kiváló energiaforrás megkülönböztetett figyelmet érdemel. A sportolói étel-népszerűségi listán bizonyára első helyen szerepelne. Mindez nem véletlen, hiszen számos olyan jótékony tulajdonsága ismert, amely miatt méltóan szerepel fő komponensként a sportolók étrendjében. A banán 94 %-ban szénhidrátot, 5 %-ban fehérjét és mindössze 1 %-ban zsírt tartalmaz. Emiatt igen gyorsan távozik a gyomorból, az emésztőrendszert nem terheli meg, és mivel szénhidráttartalma pillanatok alatt felszívódik, ezért gyorsan biztosít energiát a működő izmok számára. Érdemes megemlíteni magas káliumtartalmát is, hiszen a kimerítő edzés alatt besavasodott szervezetnek szüksége van regenerációra, olyan komponensekre, ételekre, amelyek az eredeti egyensúlyi állapotot helyreállítják. A magas káliumtartalmú ételek - így a banán is - mindezt lehetővé teszik. Olasz kutatók arra is fényt derítettek, hogy a káliumban dús étkezés tartósan csökkenti a vérnyomást. Young doktor (1985) a következő mondásával vált híressé: „A káliumban gazdag ételek olyanok az életben, mint a szerelem és a pénz: soha nem lehet elegünk belőlük."

A banánt természetes antacidként (gyomorsav közömbösítő) is aposztrofálják, mivel megfigyelték, hogy a gyomorfekély prevenciójában és terápiájában kiválóan alkalmazható. Tudományos vizsgálatok arra derítettek fényt, hogy a banán kétféleképpen védi a gyomrot: egyrészt proteáz inhibitortartalmánál fogva elpusztítja a káros fekélyképző baktériumokat, másrészt a gyomornyálkahártya-termelődését fokozza.

Amikor a bélrendszer fertőződik, kínzó hasi görcsökkel társuló hasmenéses rohamok gyötörnek. Ebben az állapotban rengeteg folyadékot és ezzel együtt ásványi anyagot veszít a szervezet. A banánfogyasztás meggyorsítja a betegségből való felépülést, mivel az elvesztett ásványokat pótolja. Mindemellett pektint (vízoldékony rost) is tartalmaz, amely a bélben szivacsként viselkedik, magába szívja a folyadékot.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.