Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Vas

Javasolt napi bevitel a vas tekintetében: 15 mg

A vashiány sportolók körében nagyon gyakran előfordul, melynek okai között számos tényező szerepel: egyfelől a verejtékezéssel, másfelől - különösen futók esetében - az állandó mechanikai behatás miatt a vörösvérsejtek károsodásával jelentős vasveszteség jön létre. Természetesen nőknél a menstruációs vérzéssel szintén jelentős mennyiségű vas távozik a szervezetből. „Állandóan fáradt vagyok, fáj a fejem, zúg a fülem, szédülök, nem tudok odakoncentrálni semmire, elalszom a könyv fölött, nem javul a teljesítményem, hiába edzek sokat..." E szavak hallatán egy figyelmes orvos rögtön elküld minket a laborba vérvizsgálatra, hiszen a vashiány tipikus tüneteiről van szó. A tünetek kialakulásáért a szervek, szövetek oxigénellátottságának hiánya felelős, hiszen a vas szerepet játszik az oxigénszállításban a hemoglobin révén. Emellett enzimek alkotórészeként és az anyagcserében (terminális oxidációban) a citokrómok építőelemeként is kitüntetett szerepet kap. A vérben a transzferrin nevű fehérje szállítja, a szervezet ferrintin nevű fehérjéhez kötve tárolja a lépben, csontszövetben, vesében, bélfalban. Felszívódását a bélhám sejtjeinek ferrintin-telítettsége szabályozza.

A változatos táplálkozásnak rendkívül fontos szerepe van a vitaminhiányos állapotok, így a vashiány megelőzésében. A sóska és a paraj meglehetősen sok vasat tartalmaz, viszont szervezetünk kevésbé tudja hasznosítani, mint a vörös húsokból származót. Ennek kettős oka van. Az egyik, hogy ahhoz, hogy a növényi eredetű vas felszívódjon, szükség van állati eredetű fehérjére, zsiradékra. Ezt Nancy Clark (1995) MFP (meat, fish, poultry) faktornak nevezte el, melynek jelentése: hús, hal, szárnyas. A másik ok, hogy a húsokban lévő vas hem-hez (vérfesték, mely megköti a vasat, ezáltal képes oxigént szállítani) kötött formában van jelen, és így könnyebben felszívódik szervezetünkben. Sportolók esetén a vasszükséglet nő, mivel egyrészt az izzadság által, másrészt a vörösvérsejtek mechanikai sérülése következtében a vasveszteség többszörösére emelkedik. Emiatt nagyon gyakran találkozunk vashiányos állapottal. Felnőtt korban a nők vannak kitéve nagyobb kockázatnak, mivel havonta a menstruációs vérzéssel jelentős mennyiségű vas távozik. A szétesett vörösvérsejtekből származó vasveszteség felnőttek esetén 90 %-ban járul hozzá a hiányállapot kialakulásához. Megdöbbentő adat, hogy Magyarországon 1998-ban a 8-36 hónapos korúak 19-41 %-a, a 4-6 évesek 53 %-a volt vashiányos! (A fejlett országokban ez a szám nem haladja meg a 10-12 %-ot.). Ha nem fedezzük a megfelelő mennyiségű vasat, akkor szervezetünk vasraktára fokozatosan lemerül. Saját vizsgálatban (2000) 7-14 éves sportoló lányok táplálkozás-elemzésére került sor. A kérdés az volt, hogy vajon megfelelő mennyiségben szerepel-e étkezésükben a vas, illetve egyéb fontos ásványi anyag, vitamin. Az eredmények szerint a vizsgált sportolók átlagos vasbevitele nem érte el az RDA - a Javasolt Napi Bevitel - értékét. A tornászlányok csoportja mutatta a legkisebb értéket, hiszen az ajánlott 15 mg helyett mindössze 7 mg-ot vettek magukhoz. Mindez összefüggésben állt a rendkívül alacsony kalória-bevitellel, az egyoldalú táplálkozással.

Természetes forrásai: marhahús, mák, kakaópor, paraj, lencse, csicseriborsó

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.