Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Mi a glutamin sportélettani jelentősége?

Szabad aminosavkészletünk 60 %-át képezi. Nem esszenciális aminosav, melyet agyunk, májunk és izmaink képesek előállítani

Fontos neurotranszmitter (ingerülettovábbító anyag) és energiaforrás az agy számára. Szerepet játszik az izom, vese, máj, bélrendszer, immunsejtek működésében. Ammónia és B6 vitamin jelenlétében glutaminsavvá alakul. Sportolás hatására izmaink glutaminkoncentrációja sebesen csökken. Newsholme figyelte meg először, hogy magas intenzitású tréning hatására aminosav-inbalance (azaz az aminosavak egyensúlyi állapotának megbomlása) jön létre. Ez felelőssé tehető az „overtraining", vagyis a túledzettség-szindróma kialakulásáért. 90-120 %-os intenzitású tréningek hatására a plazma glutaminkoncentráció az 5. edzésnaptól szignifikánsan csökken. Vizsgálták, hogy 5g glutaminbevitel hogyan befolyásolja a maratoni futók regenerációs képességét. Azt találták, hogy a fertőzések kialakulásának hajlamát 35 %-kal csökkenteni tudta a glutaminpótlás (Sawaki, 2003).

Számos gyomor-bélrendszeri panasz pl. hasmenés sok esetben szintén a glutaminszint csökkenésnek köszönhető.

Az izmok glikogénraktárainak feltöltése sokkal kedvezőbben jön létre, ha a szénhidrátbevitel mellett fehérjét is bejuttatunk szervezetünkbe. Számos vizsgálatot végeztek arra vonatkozóan, hogy milyen aminosavakat érdemes a jobb szénhidrátfeltöltés érdekében szervezetünkbe juttatnunk. Azt találták, hogy ellentétben az Alanin Glycin kombinációval, a glutaminnal háromszoros izomglikogénszint-emelkedést tudtak elérni.

A fertőzésekkel szembeni védelemben fontos szerepet tölt be. A celluláris immunválaszban játszik szerepet. Az izomban termelődik, így az izmok feladata ellátni az immunrendszert nagy mennyiségű glutaminnal. Megfelelő glutaminbevitel hatására a fáradtságérzés kialakulása később következik be, mivel a kortizol nevű katabolikus hatású hormon aktivitását közömbösíti. A túlzott glutaminbevitel hatására viszont az ammóniaképződés fokozódik, mely magas toxikus hatású szervezetünkre.

Nagyon fontos szerepet játszik a sejtregenerációban. Általában fehérje tartalmú italba keverve érdemes adni 500-2000 mg mennyiségben.

Köztudott, hogy szabadidősport hatására immunfunkcióink javulnak, szervezetünk védettebbé válik a banális vírusos fertőzésekkel szemben. A magas intenzitású edzések hatására viszont ellenkező reakció játszódik le: az ún. „open window", azaz „nyitott ablak" jelenség jön létre, mely fertőzésekkel szembeni fokozott érzékenységben, meggyengült immunrendszer képében jelentkezik. Főleg a felső légúti fertőzésekre való hajlam növekszik meg. Ezen állapot kialakulásában sok faktor szerepet játszik. Kortizolszint növekedése, a nyálban az immunglobulinok számának csökkenése együtt jár a glutaminszint csökkenésével. Ezek a változások a limfocitaszám csökkenéséhez vezetnek, így alakul ki a legyengült immunrendszer állapota. Túledzett sportolóknál a glutaminszint csökkenését mutatták ki. Főleg állóképességi sportágat folytatók alapozó időszakában illetve a maximális intenzitású tréningek után nagyon fontos a glutamin-szupplementáció. Javasolt dózis 6-10g. Az izomban lévő glutamin serkentőleg hat más aminosavak izmokba való beépülésére, amelyet anti-katabolikus hatásán keresztül fejti ki.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.