Futóknak

A futasrol – gyógytornász szemmel

A futasrol – gyógytornász szemmel

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

A lábszár fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

A lábszár fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

A talp és a sarok fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

A talp és a sarok fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Sportsérülés

Nyomtat Küldés

A gyerekek hogyan előzhetik meg a sportbalesetet?

A sportsérülés szempontjából mindenki veszélyeztetett, aki bármilyen testedzést, sporttevékenységet folytat, ezért célszerű betartani a megelőzést szolgáló tanácsokat. A sérülésekre különösen hajlamos – fentebb felsorolt – embercsoportok számára az óvatosság és a szakszerű edzésprogram betartása mellett másfajta módszerek is rendelkezésre állnak, melyek segítenek testi épségük megóvásában.

A sportsérülés szempontjából mindenki veszélyeztetett, aki bármilyen testedzést, sporttevékenységet folytat, ezért célszerű betartani a megelőzést szolgáló tanácsokat. A sérülésekre különösen hajlamos - fentebb felsorolt - embercsoportok számára az óvatosság és a szakszerű edzésprogram betartása mellett másfajta módszerek is rendelkezésre állnak, melyek segítenek testi épségük megóvásában.  

Gyerekek
A gyerekek hatékony sérülésmegelőzéséhez közös erőfeszítés szükséges: elengedhetetlen a szülő, és az edző aktív és folyamatos együttműködése. Vajon mit tehetnek a sportbalesetek megelőzésére:

  • A kontakt sportoknál lehetőleg olyan edzés csoportba kell sorolni a gyereket, melyben - kortól függetlenül - a többieknek is hozzá hasonló szintű az ügyessége. Ha ez nem lehetséges, érdemes inkább más sportot keresni a gyereknek, amely megfelel ügyességi szintjének.  A kezdőket érdemesebb általában csak sportolásra kiválogatni és a sportágat csak később meghatározni. Az után, hogy pontos felmérésre kerül a gyermek fizikai és mentális állapota, ügyességének foka. Sportolásra egyetlen gyereket sem érdemes erőltetni, főként, ha fizikai adottságai sem alkalmasak rá.
  • Csak megfelelő képesítéssel és engedéllyel rendelkező trénerre bízhatók a gyerekek. Ezek a szakemberek, - hasonlóan az egészségügyiekhez - külön képzésben részesültek, melynek birtokában megelőzhetik a sérüléseket, időben felismerik a problémákat és gyors, szakszerű segítséget nyújtanak az esetleges sérüléseknél.
  • A szezonkezdet előtti alkalmassági vizsgálaton való részvétel minden, sportot űző gyermek számára kötelező.
  • Jelentéktelennek tűnő sérüléssel sem sportolhat a gyermek. Csak gyógyulása után, teljes fájdalommentes állapotban kezdheti újra a sportot.
  • A rendszeresen sportoló gyermekek különös figyelmet igényelnek és minden olyan tünettel, amely hatással lehet fizikai teljesítményükre érdemes egészségügyi szakembert felkeresni. Akkor is hozzáértő szakember véleménye szükséges, ha sérülés után látható jelek mutatkoznak az alsó, vagy felső végtagon, és komoly fájdalom jelentkezik, amely lehetetlenné teszi a láb, vagy a kar normális mozgatását.
  • Sportolni - nemcsak a gyerekeknek - kizárólag biztonságos környezetben lehet. Egy rosszul megépített, veszélyes eszközökkel telirakott játszótér, a nem biztonságos tornaterem, az elavult felszerelések, az elhanyagolt futballpálya rozoga kapuja megannyi balesetveszélyt rejt magában.


Mit tehetnek a gyerekek?

  • Számukra mind a játéknál, mind a sportnál fontos a jó testi kondíció. Versenyszerűen sportolóknál szükséges a rendszeres alkalmassági vizsgálat.
  • A játékszabályok betartása, megelőzheti a sérüléseket, baleseteket.
  • Bizonyos sportágakban elkerülhetetlen a megfelelő védőfelszerelés használata.
  • Elengedhetetlen a sportágban használt eszközök kezelésének alapos ismerete.
  • Kerülendő a játék, a sport, ha nagyon fáradt a gyerek, vagy ha fáj valamije.  
  •  Sportolás előtt elhagyhatatlan az alapos bemelegítés utána pedig a levezető gyakorlatok. Bemelegítésnek kiválóak a nyújtó gyakorlatok, vagy a könnyű kocogás, ezek minimalizálják az izomhúzódás, vagy más lágyrész sérülések kockázatát, felmelegítik és rugalmasabbá teszik a test szöveteit. A levezetés gyakorlatai, pedig kilazítják a sport közben megfeszült izomzatot.

 

Tanácsok a sérülés megelőzésére

A sérülések megelőzésében, illetve a régiek kiújulásában a következők segíthetnek:

  • Térdhajlításnál kerülendő a 90 fokon túli hajlítás. Kerülje a 90 fokon túli térdhajlítást, ha féltérdhajlítást csinál.
  • Nyújtás közben kerülendő a térdcsavarás.
  • Ugrásnál hajlított térddel történjék a talajfogás.
  • Kevésbé megerőltető sportok (pl. golf) előtt is érdemes bemelegítést végezni.
  • Kerülendő a fizikai túlterhelés.
  • A bemelegítő stretching mozgassa át ez egész testet. Nyújtsa az Achilles-inat, a combhajlító és combfeszítő izmokat. A bemelegítést nem érdemes elkapkodni, az alapos munka megvéd a későbbi sérüléstől.
  • A fizikai megterhelést kívánó sportok, illetve versenyek után levezetésként ajánlott a néhány perces séta, kocogás, amely segít a pulzusszám normális értékre való visszaállásában.
  • A sportágnak megfelelő lábbeli viselete is melegen ajánlott, mert az garantálja a láb stabilitását, jó fekvését.
  • Futáskor kerülendő a kemény talaj, az aszfalt, a beton és a hepehupás felület. A dombra felfelé futás növeli az Achilles-ín terhelését és a sérülés kockázatát.

Kapcsolodó cikkek

Új módszerek

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Akár ficamodott bokáról, akár túlfeszült vállról legyen szó a Medical Flossing rándulások, krónikus mozgásszervi panaszok, gyulladások, ízületi kopás, kötőszöveti letapadások esetén a fájdalmat jelentős részben csillapíthatja. Teljes cikk megtekintés

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

A gyakorlati tapasztalat is azt bizonyítja, hogy egyre több páciens érintett a problémában, s kórtörténetük egészen különböző. A gyerekek nagy részénél megfigyelhető, hogy migrénnel vagy fejfájásra való hajlammal évek óta kizárólag fájdalomcsillapítókkal kezelik anélkül, hogy a panaszok bármit is változnának, s továbbra is iskolai hiányzások, csökkent teljesítőképesség kíséri útjukon. Teljes cikk megtekintés

A

A "kibicsakló boka” és következményei (inverziós trauma)

Labdarúgással kapcsolatban már mindenkinek ismerős lehet egy-egy ilyen történet: a sérült játékost az orvosok mellett a fizioterapeuták is óvó tekintettel figyelik a pálya széléről, igyekeznek mindent megtenni, hogy a sérülési mechanizmust a legrövidebb időn belül „elkapják”, megfékezzék ... Teljes cikk megtekintés

Fájdalom? Sérülés? Mit mutat a testbeszédünk?

Fájdalom? Sérülés? Mit mutat a testbeszédünk?

Páciensek nap, mint nap próbálják megmutatni és elmagyarázni orvosaiknak, kezelőiknek panaszukat, annak okát. Egészen eddig a legtöbb ilyen próbálkozás kudarcba fulladt, nem értették meg őket ... Teljes cikk megtekintés

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Sokszor lehet hallani, olvasni, hogy krónikus fájdalmak, csontkinövések, gyulladások, izomcsomók, sérülések utáni rehabilitációk kiemelt eszköze a lökéshullám készülék, kiemelt terápiája a lökéshullám. Mit is csinál valójában a készülék által kibocsátott hullám testünkben? Nézzünk bele kicsit a hátterekbe! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?