Futóknak

A futasrol – gyógytornász szemmel

A futasrol – gyógytornász szemmel

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

A lábszár fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

A lábszár fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

A talp és a sarok fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

A talp és a sarok fájdalma - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Sportsérülés

Nyomtat Küldés

Küzdősportolók sérülései

A küzdősportok nevüknek megfelelően magukban hordozzák a sérülések lehetőségét. Az a sportoló, aki hosszútávon győztes akar lenni, maradni, nem engedheti meg magának, hogy a sérülésekkel való küzdelemben alulmaradjon. A győzelem csak akkor lehetséges ellenfelünk felett, ha kiismertük természetét, gyengéit. A sportsérülés is ellenfél, amit akkor győzhetünk le hatékonyan, ha pontos információink vannak róla.

A sportsérülés pontos értelmezése szerint hirtelen alakul ki, egyszeri, nagy erőbehatásra, mozgatórendszerünkben jól körülírható elváltozást okoz, így hatása azonnal érezhető, akkor is, ha súlyosságát rögtön nem tudjuk felmérni. A zúzódás, a különféle sebek, a rándulás, a húzódás, a szalagszakadás, a ficam és a törés mind a sportsérülések közé tartozik.

A sportártalom kialakulása ezzel szemben hosszú éveket vehet igénybe, tehát a túlterhelés, vagy rossz beidegződés miatt már a fájdalom hirtelen jelentkezése előtt is jelen van a probléma. Ugyanez igaz a gyógyulásra is. A fájdalommentesség még egyáltalán nem jelent teljes gyógyulást, a sportba visszatérés szakember engedélyével, a fokozatosság elvét betartva történjen. Példaképpen sportártalomnak nevezzük az ín-, vagy ínhüvelygyulladást, az ín tapadási zónájának gyulladását, a csonthártyagyulladást vagy a porckopást.
Mind a sportsérülések, mind a sportártalmak hátterében állhatnak külső és belső okok is. Amennyiben ismerjük ezeket, lehetőségünk van kiküszöbölni, vagy hatásukat annyira csökkenteni, hogy jó eséllyel kerüljük el a sérülést.

A külső okok között meg kell említeni a túlságosan kemény padlóborításokat, amely talpi-, vagy Achilles-panaszokhoz vezethet, más, fokozott tapadású borítások hajlamosítanak a láb letapadására és szalagsérülésekre. A túlságosan alacsony hőfokra állított légkondi könnyen izombántalmakhoz, megfázáshoz vezethet. A megfelelő védőeszközök és azok szabályszerű alkalmazásának fontosságát már nem is kell külön hangsúlyozni.

A bekövetkezett sérülést azonban nem írhatjuk mindig rajtunk kívülálló tényezők számlájára. A sportsérülések belső okait nekünk kell a legjobban ismerni, és megfelelően reagálni. Ilyen belső ok az edzettségi állapotunknak megfelelő edzésprogram és edzéspartner, a bemelegítés és a levezetés betartása, a betegen, lázasan nem edzünk, nem versenyzünk elv betartása, a figyelmünket a küzdelemről elterelő pozitív vagy éppen szomorú életesemény.

A sportsérülésnél a hatóerő irányától, mértékétől, helyétől és szöveteink állapotától függően bekövetkező sérülés során nem „csak" az erőbehatásnak kitett szalag, ín, izom vagy csont károsodik, hanem az azt ellátó vérerek is. Az ezekből induló vérzés duzzanatot okoz, amely a fokozott szöveti nyomás révén nem csak fájdalommal és nyomásérzékenységgel jár, hanem például az elszakadt, de összegyógyulásra jó rostokat eltávolítja egymástól.
Az akut sportsérülés ellátásának legalapvetőbb sémája az úgynevezett EJNYE terápia (Emelés, Jegelés, Nyugalomba helyezés, Elasztikus pólya), amely a sokak számára ismert angol RICE betűszóval azonos (Rest, Ice, Compression, Elevation).

Amilyen egyszerűnek tűnik ez a terápiás séma, olyan könnyű hibásan alkalmazni.

 

Az emelés csak akkor hatékony, ha a szív szintje fölé tudjuk helyezni a sérült végtagot, a kéz esetében ez nem okoz nehézséget, de a térd és a bokasérülés esetén is törekedni kell rá. Amennyiben a bokasérülést követő vérömleny kék-zöld színe pár nappal a balesetet követően a talpi felszínen jelenik meg, egyből látszik, hogy a felpolcolás elégtelen volt, a sérült inkább lógatta a lábát. A lógatás miatt a vérömleny nem a vádli felé csorgott, ahol jobb eloszlására lett volna esély, hanem a láb szűk lágyrészköpenyében fog további, másodlagos panaszokat, fájdalmat okozni.

A jegelés szakaszos legyen, időbeli határt a bőr érzékenysége szabjon. Amennyiben a bőr fájdalmasabbá válik, mint maga a sérülés, szüneteltessük a jegelést, nehogy fagyási sérüléseket szenvedjünk. Mindenképpen mélyhűtő-hőmérsékletű hűtést válasszunk, és ezt vizes ruhába csavarjuk.
Az elasztikus pólya vagy fáslizás először lehet fokozott kompressziójú, de a keringésre mindig figyeljünk. A térd fáslizása esetén is a lábujjaktól kell kezdeni, különben a vénás elfolyás akadályozás miatt vádliduzzanat jelentkezik, még rosszabb esetben thrombosist is kaphatunk. Egy rosszul felhelyezett fásli rései, szabadon hagyott bőrfelületei a bőrt elszínező vérömlenyből „tigrismintát" varázsolhat, ami nem csak esztétikai, de a gyógyulást lassító probléma is.

A patikákban recept nélkül számos igen hasznos készítmény kapható, amelyek hatékony segítséget jelenthetnek, de vigyázzunk, nehogy a túlzásba vitt öngyógyítás fontos problémák fel nem ismeréséhez vezessen.
Sokan használnak a sportolás előtt, bemelegítéshez különféle krémeket, amelyek javítják az izmok vérkeringését, ezáltal jobban biztosítható a fokozott izommunka energiaigénye, az oxigéndúsabb környezet ideálisabb körülményeket teremt a munkához. Hatóanyag szerint a metil-szalicilátot, mentolt, kapszaicint, kamilla-, körömvirág-, levendulakivonatot tartalmazó krémek ajánlottak. Ezekkel a készítményekkel hatékonyabban előzhetjük meg a kínzó izomlázat is.

Az ízületekben, szalagok, inak körül jelentkező fájdalom esetén, akár túlterhelés, akár sportsérülés az ok, mindig kiemelt szerepet kapnak a fájdalom- és gyulladácsökkentő krémek. Nehogy valaki reklámként értelmezze, ezért hatóanyag szerint javasolunk készítményeket: kiválóak a ketoprofen, diclofenac, indometacin, etofenamate vagy piroxicam tartalmú nem-szteroid gélek. Akut sérülés esetén ezeket a jegelést követően érdemes használni, így a szobahőmérsékletű krém felüdülés lesz a lejegelt bőrnek.
Amennyiben jelentős méretű szövetközti vérömleny okoz nyomási fájdalmat (például egy izomra kapott erős rúgás vagy ütés következtében), a jegelés hatékony kiegészítője lehet a heparin, pióca-, vagy árnikakivonatot tartalmazó krémek.

A sok, túlzottan kemény talajon végzett edzés, az aszfalton, betonon futás, a nagyobb testsúly, végtagi tengelyeltérések, korábbi sérülések következménye, mint az instabilitás gyorsíthatja ízületeink csúszófelszínének, az üvegporcnak a kopását. Ilyenkor tipikus érzés a reggeli első pár lépés fájdalmassága és a később fokozatosan „bejáródó" ízületek. Ilyenkor jutnak kiemelt szerephez a porctámogató gyógyszerek és gyógykészítmények, amelyek elsősorban glucosamint és chondroitinszulfátot tartalmaznak. Ki kell azonban emelni, hogy a rendszeresen végzett terhelés nélküli mozgatás milyen kedvező hatással bír ízületeink csúszófelszínére. Ahogy autónk motorjának is szüksége van olajra, úgy ízületeink „kenéséről" is gondoskodhatunk úszással, víz alatti tornával, láblógázással, vagy szinte üresjárati szobakerékpározással.

Az utóbbi időben hihetetlen fejlődésen mentek keresztül a különféle ízületekhez használt külső rögzítők (brace). Ezek a rögzítők megakadályozhatják a sérülés létrejöttét, vagy csökkenthetik az újrasérülés veszélyét. Fontos tudnunk azonban, hogy mit várunk a rögzítőtől. Megelőző, vagy terápiás céllal használjuk? Melyik ízületi szalag védelmére van szükségünk, mekkora terhelés mellett milyen instabilitástól kell védenie? Az ilyen kérdések megválaszolásához kérjen segítséget képzett szakorvostól, mert egy rosszul alkalmazott rögzítő, vagy ragasztás nemcsak a megfelelő védelmet nem nyújtja, hanem további károsodásokhoz is vezethet. A feleslegesen alkalmazott rögzítő mellett sorvadnak, erőtlenné és lassúvá válhatnak izmaink, amelyek szintén segíthetnének a sérülések hatékony elkerülésében és a jobb sportteljesítmény elérésében

Kapcsolodó cikkek

Új módszerek

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Akár ficamodott bokáról, akár túlfeszült vállról legyen szó a Medical Flossing rándulások, krónikus mozgásszervi panaszok, gyulladások, ízületi kopás, kötőszöveti letapadások esetén a fájdalmat jelentős részben csillapíthatja. Teljes cikk megtekintés

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

A gyakorlati tapasztalat is azt bizonyítja, hogy egyre több páciens érintett a problémában, s kórtörténetük egészen különböző. A gyerekek nagy részénél megfigyelhető, hogy migrénnel vagy fejfájásra való hajlammal évek óta kizárólag fájdalomcsillapítókkal kezelik anélkül, hogy a panaszok bármit is változnának, s továbbra is iskolai hiányzások, csökkent teljesítőképesség kíséri útjukon. Teljes cikk megtekintés

A

A "kibicsakló boka” és következményei (inverziós trauma)

Labdarúgással kapcsolatban már mindenkinek ismerős lehet egy-egy ilyen történet: a sérült játékost az orvosok mellett a fizioterapeuták is óvó tekintettel figyelik a pálya széléről, igyekeznek mindent megtenni, hogy a sérülési mechanizmust a legrövidebb időn belül „elkapják”, megfékezzék ... Teljes cikk megtekintés

Fájdalom? Sérülés? Mit mutat a testbeszédünk?

Fájdalom? Sérülés? Mit mutat a testbeszédünk?

Páciensek nap, mint nap próbálják megmutatni és elmagyarázni orvosaiknak, kezelőiknek panaszukat, annak okát. Egészen eddig a legtöbb ilyen próbálkozás kudarcba fulladt, nem értették meg őket ... Teljes cikk megtekintés

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Sokszor lehet hallani, olvasni, hogy krónikus fájdalmak, csontkinövések, gyulladások, izomcsomók, sérülések utáni rehabilitációk kiemelt eszköze a lökéshullám készülék, kiemelt terápiája a lökéshullám. Mit is csinál valójában a készülék által kibocsátott hullám testünkben? Nézzünk bele kicsit a hátterekbe! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?