Népszerű cikkeink

Mi a kreatin?

Mi a kreatin?

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. Teljes cikk megtekintés

Izomhúzódás

Nagy erőhatásra a lábszár izomzatban túlfeszülés keletkezik. Jellemzően excentrikus terhelés (izomfeszülés egyidejű összehúzódással) váltja ki. Túlterhelés, bemelegítés hiánya hajlamosít Teljes cikk megtekintés

Túlterhelés, túledzettség

Túlterhelés, túledzettség

A csúcsteljesítmény elérésének kulcseleme a helyesen megválasztott edzésmennyiség ill. intenzitás. Abban az esetben, ha kevés a mennyiségi munka vagy nem elég intenzív, úgy a sportoló nem tudja megvalósítani élete legjobbját, vagyis aluledzett marad. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Sporttáplálkozás

A megfelelően időzített, adekvát táplálkozással és folyadékpótlással megvalósítható a maximális sportteljesítmény és az edzés, ill. verseny utáni gyors regeneráció. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

A magyar sporttörténetben is találunk olyan sajnálatos eseteket, amelyekben a versenyző nem állhatott ki ellenfelével, mert a mérlegeléskor súlya többet nyomott a kelleténél, vagyis annál a súlycsoportnál, amelyikre benevezett Teljes cikk megtekintés

Sportpszichológia

Nyomtat Küldés

Az ítélet szép szó – bíráskodás pszichológiája

A bírók eredményességét nemcsak a fizikai felkészültségük (állóképesség, az adott sportnak megfelelő kondíció, technikák ...) , hanem a mentális és pszichológiai készségeik (önbizalom, koncentráció, emócionális kontroll ...) is meghatározzák. Noha a bíráskodásnál a felkészülésben gyakrabban kap nagyobb hangsúlyt a fizikai felkészülés, a versenyek után mégis a pszichológiai aspektus kerül a középpontba : „már megint népszerűtlen döntést kellett hoznom; az a ... edző már megint berohant a pályára; a kedves szülők már megint összeverekedtek... és ezek mellett kellett teljesen tárgyszerű döntést hoznom”.

A bírók eredményességét nemcsak a fizikai felkészültségük (állóképesség, az adott sportnak megfelelő kondíció, technikák ...) , hanem a mentális és pszichológiai készségeik (önbizalom, koncentráció, emócionális kontroll ...) is meghatározzák. Noha a bíráskodásnál a felkészülésben gyakrabban kap nagyobb hangsúlyt a fizikai felkészülés, a versenyek után mégis a pszichológiai aspektus kerül a középpontba : „már megint népszerűtlen döntést kellett hoznom; az a ... edző már megint berohant a pályára; a kedves szülők már megint összeverekedtek... és ezek mellett kellett teljesen tárgyszerű döntést hoznom".

 

Mivel bír egy bíró?

Ha megkérdezünk 1-1 bírót, hogy milyen tulajdonságokkal kell felvérteznie magát, ha jó bíró akar lenni, akkor valószínűleg mindig más-más listát fogunk kézhez kapni - ami függhet a sportágaktól, az edzői személyiségtől is. De van néhány olyan tulajdonság, ami meghatározza az összes top bírót:

 

Következetesség

Amikor feltették az a kérdést, hogy „Úgy érzed, hogy a bírók megpróbálják helyre hozni, ha egy csapat ellen rosszul hívtak?" a válasz 77%-ban igenlő volt. Első pillantásra úgy érezük, hogy minden rendben is van ezzel, de ott vannak a másik oldalon a játékosok, akik úgy érzik, bírónk döntései kevésbé következetesek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha döntéshozás nem következetes a következő problémákkal jár: A játékosok mindig megkérdőjelezik, hogy egy verseny során mi engedélyezett és mi nem. A bírónk ezek hatására kicsit frusztrált lesz és elkezd kétkedni önmaga kompetenciáiba. Így az megpróbálja helyrehozni a dolgokat azáltal, hogy több büntetést ró ki a csapatokra/sportolókra. A bíró bizonytalanságát megérzik a játékosok és legtöbbször bizonytalanságot vált ki belőlük, mivel ők sem tudják, hogy mivel számíthatnak a későbbiekben. A sportolók bizonytalansága később átcsaphat szorongásba (mivel nem lesz hatása az eseményekre), frusztrácóba, dühbe és akár agresszív viselkedésbe is. Ahhoz, hogy következetes döntést hozzunk, fontos, hogy tisztában legyünk a szabályokkal, az adott sportág jelegzetességeivel, és önmagunk képességeivel. Másrészt fontos, hogy a hangulatunk és a mentális állapotunk is kiegyensúlyozott képet mutasson, hiszen ezek hullámzása is könnyen hat a teljesítményünkre.

 

Rapport

Egy bírónak kapcsolatban kell lennie a versenyzőkkel. Ez nem azt jelenti, hogy leáll velük dumálni, meg hasonlók, hanem, hogy ismeri a sportolókban/edzőkben/nézőkben lezajló folyamatokat és azok felé megértést is mutat. Persze értem én azt, hogy a bíró szerepe nem az, hogy a legnépszerűbb valaki legyen a pályán, de az sem, hogy versenyről-versenyre gyarapítsa az ellenségei táborát. Ha a bíró eredményesen le tudja dumálni a játékosokkal meg az edzőkkel a döntésüket, akkor a későbbiekben azok együtt fognak vele működni. Ha a játékosokhoz udvariasan viszonyulok és mutatok feléjük egy kis tiszteletet, akkor én is ezt fogom viszont kapni tőlük. Bíróként legyek barátságos, de tartsam a tisztes távolságot (hogy a tekintély és tisztelet megmaradjon); legyek elérhető, és legyen bennem hajlandóság arra, hogy meghallgassam a felmerülő kérdéseket (de ne engedjem, hogy megszakítson engem és hogy vitatkozzon velem)

 

Döntéshozás képessége

Egy döntésnek a lehető leghamarabb meg kell születnie. Ez nem azt jelenti, hogy a bíró nem gondolkodhat el előtte, de a lehető legkevesebb szünetet beiktatva kell meghoznia az ítéletet - ellenkező esetben a játékosokban felmerülhet az az idea, hogy bírónk bizony bizonytalan. Ahhoz, hogy egy bíró jó döntést hozzon:

  • Teljesen a játékra/versenyre/eseményre kell koncentrálnia
  • Figyelmen kívül kell hagynia, vagy teljesen ki kell zárnia a zavaró ingereket
  • Az előző döntései iránt közönyösnek kell lennie ugyanúgy, mint az arra való reakciókra

 

Nyugalom

Egy verseny legtöbbször izgalmas, az események gyorsan történnek, a helyzetek meg hirtelen változnak. Míg egy játékos és egy edző ennek minden vonulatát átérzi és ezt ki is mutatja, addig a bírónak mindig a teljes nyugalmat kell sugároznia. Noha előfordulhat olyan eset, hogy a bírónak a mások érzelmi kitöréseit kell kordában tartania, a sajátját viszont minden körülmények között irányítania kell. Főként, hogy általában a játékosok/edzők 50%-a nem fog boldogan távozni a versenyről, bármilyen jó döntéseket is hozott. Tehát a bíróknak minden esetben meg kell tartaniuk az önkontrollt, és csak az adott feladatra kell koncentrálnia (és ki kell zárni az érzelmi töltéseket és reakciókat a döntésből).

 

Integritás

Egy feddhetetlen bíró döntései elfogulatlanok, figyelmen kívül hagyja a játékosok, edzők, nézők reakcióit, nincs időnyomás alatt, nem hatnak rá az előző döntéseinek szellemei. Sosem mutatja ki a személyes véleményét egy játékosról/csapatról/edzőről akikkel vélhetően összekerül, sosem fogad rájuk semmiben, ha egy bíráskodás esetén egy adott csapattal/játékossal kapcsolatban valamilyen rokoni vagy baráti kapcsolat felmerül, akkor távol tartja magát a dologtól.

 

Önbizalom

Ha a bírónak van bizalma önmagában, akkor fenn tudja tartani a kontrollt a legnehezebb helyzetekben is. Ez természetesen nem azt jelent, hogy nem kételkedhet önmagában, csak azt, hogy ezt nem mutatja kifelé, ezt az érzést megtartja a verseny végére, majd azután fog foglalkozni vele.

 

Motiváció és a bíráskodás élvezete

A kiváló bírók mind élvezik a munkájukat. Ez az érzés szorosan összekapcsolódik a pozitív mentális állapottal. Akik elvesztik ezt az örömöt, könnyen kiéghetnek, és sokkal inkább tehernek fogják megélni a tevékenységet, valamint sokkal inkább magukra veszik a negatív fennhangokat. Fontos tudatosítani, hogy ki, miért kezdte el ezt a foglalkozást, mi volt a hajtóerő az egyén számára.

 

És itt a bíráskodás 4 fő szabálya, amit ha megtartasz, nagy baj nem lehet:

  • Az eseményeket mindig a játékszabályok kontextusában értékeld
  • A lehető legkevesebbszer kerülj összeütközésbe, ne kerülj a figyelem központjába
  • Alakíts ki és tartsd fenn az élvezetes játék atmoszféráját
  • Mutass együttérzést a sportolók felé

 

(a szerzők engedélyével, forrás: www.sportpszicho.blog.hu)

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!