Tanácsok futóknak

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Természetes érzés egy kiadós edzés után a fáradtság. Felmerül viszont a kérdés, hogy miért van az, hogy a kimerültség mellett mégis sokkal erősebb az a boldogság, ami egész testünket elönti. Teljes cikk megtekintés

Figyeld a zenét

Figyeld a zenét

Gyakran ajánlják a sportolóknak, hogy hallgassanak zenét a verseny előtt. De miért is? Elég egy olyan zenét kiválasztani a sportolónak, amit szeret? A válasz természetesen nem, semmi sem lehet ilyen egyszerű ... Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

A levegőszennyezettség és a sport

A levegőszennyezettség és a sport

A sportolók szervezete a levegőben esetleg előforduló, egészségre káros anyagok hatásának fokozottabban ki van téve, mint a lakosság egyéb rétegei. Különösen veszélyeztetettek a hosszú távon versenyző (és edző) sportolók. Teljes cikk megtekintés

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Teljes cikk megtekintés

Futók leggyakoribb panaszai

Futók leggyakoribb panaszai

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Sportorvos

Nyomtat Küldés

A teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok célja, eredmények felhasználása az edzői munkában

Fizikai terhelés hatására, annak formájától, tartamától, intenzitásától, gyakoriságától függően az egyes szervrendszerek működésében akut változások jönnek létre. Hosszú időn keresztül végzett rendszeres fizikai aktivitáshoz a szervek, illetve az élettani funkciók alkalmazkodnak. A specifikus fizikai terhelés specifikus edzéshatást, specifikus edzésadaptációt vált ki. A specificitás azt jelenti, hogy az edzésnek azokat az izmokat, illetve mechanizmusokat kell fejlesztenie, amelyek a versenyek során igénybe vannak véve. A specificitás vonatkozik a neuromuszkuláris rendszerre, a motoros gyakorlatokra, a kardiorespiratorikus funkciókra és az izom anyagcseréjére egyaránt.

Bevezetés

Fizikai terhelés hatására, annak formájától, tartamától, intenzitásától, gyakoriságától függően az egyes szervrendszerek működésében akut változások jönnek létre. Hosszú időn keresztül végzett rendszeres fizikai aktivitáshoz a szervek, illetve az élettani funkciók alkalmazkodnak. A specifikus fizikai terhelés specifikus edzéshatást, specifikus edzésadaptációt vált ki. A specificitás azt jelenti, hogy az edzésnek azokat az izmokat, illetve mechanizmusokat kell fejlesztenie, amelyek a versenyek során igénybe vannak véve. A specificitás vonatkozik a neuromuszkuláris rendszerre, a motoros gyakorlatokra, a kardiorespiratorikus funkciókra és az izom anyagcseréjére egyaránt.

A specificitásnak a leghangsúlyozottabb komponense a vázizom. A vázizom anyagcseréjét az izom összehúzódás intenzitása, így a terhelés intenzitása határozza meg. Nagy intenzitású terhelés csak néhány másodpercig végezhető, illetve az alacsony intenzitású terhelés fenntartható akár órákon át is.

Az izomműködés feltétele az izomrost folyamatos ellátása ATP-vel. Számos olyan biokémiai folyamatot ismerünk, melynek során ATP keletkezik. Az egyes anyagcsere utak a terhelés idejétől, illetve intenzitásától függő mértékben vesznek részt az ATP újra termelésében. Az aerob folyamat gazdaságos, de lassú: 1 perc alatt 1mol ATP képződik. Az anaerob glikolízis ATP reszintézis sebessége 1,6 mol ATP/perc, míg az anaerob lactacid folyamat a leggyorsabb, 3,6 mol ATP/perc. Az anaerob folyamatok viszont csak rövid ideig tarthatók fent maximális intenzitással. Az egyes anyagcsere-folyamatok szigorúan nem határolhatók el egymástól, az adott terhelési szakaszban az egyik, vagy másik anyagcsere út dominanciája figyelhető meg.

Aerob folyamat (keringés, légzés) hosszú ideig tartó közepes, vagy alacsony intenzitású terhelés. A mitokondriális légzés biztosít energiát a hosszan tartó, mérsékelt intenzitású terhelés során. A terhelés 2-3. percétől kezdődően, miután a légzés és a keringés alkalmazkodott az izommunkához, az ATP reszintézisét a zsírok és szénhidrátok, oxigén jelenlétében történő elégetése teszi lehetővé. A szervezet szénhidrátjai glikogén formájában raktározódnak az izomban és a májban. A szénhidrát raktárak 60-90 perces szubmaximális terhelés során kimerülnek, ugyanakkor a zsírraktárak a szervezet számára szinte kimeríthetetlen energiaforrást jelentenek. A glikogén teljes felépítése hosszabb időt igényel, de függ az edzés és a táplálkozás típusától is. Intervall erőedzéseknél (40mp munka/ 3 perc pihenő) a glikogén reszintéziséhez 24 óra szükséges (2 óra alatt 40%, 5 óra alatt 55%).  Folyamatos aktivitás után a glikogén raktárak újra feltöltése kétszer annyi időt igényel, mint a rövid szakaszos edzés után (10 óra alatt 60%, 48 óra alatt 100%).

A kettő közti különbség azzal magyarázható, hogy a szakaszos munka kevesebb glikogént használ fel, és így rövidebb időt igényel a glikogén újra szintetizálása azonos intenzitás esetén.

Anaerob folyamat (nagyobb izomtömeg): rövid ideig tartó magas intenzitású terhelés.

  • alactacid ( ATP, kreatinfoszfát)
  • lactacid (anaerob glikolízis)

Az izomműködés első 10 másodpercében az izom energiaellátását a foszfát- rendszer biztosítja, amely O2 felhasználás és tejsav felhalmozódás nélkül képes megfelelő mennyiségű ATP termelésére. Az első 2s alatt az izomban jelen levő ATP használódik fel, majd a további ATP szükségletet a kreatin- foszfát biztosítja. Ez a rendszer szolgáltatja az energiát mindenfajta mozgás kezdetén, de különösen nagy a jelentősége olyan sportágakban, ahol gyors, erőteljes és robbanékony erőkifejtésre van szükség (sprinterek, ugrók, dobók, súlyemelők). A rendszer másik nagy előnye, azon túl, hogy azonnali energiaszolgáltatásra képes, hogy a terhelés végeztével gyorsan regenerálódik. 30s-al a terhelés befejezése után a kreatin-foszfát raktárak 70%-a már újra feltöltődött. A rendszer rövid, explozív sprintmunkával edzhető. A terhelési/pihenési idő arányát úgy kell meghatározni, hogy a pihenőidő elég legyen az ATP és a kreatin-foszfát teljes reszintézisére (1.ábra).

A maximális terhelés 60%-a feletti intenzitásnál a glukózból keletkező piruvátból oxigén hiányában tejsav képződik, ha az intenzitást növeljük, az ha a lebontás nem képes ezzel lépést tartani, megnő a vértejsav koncentráció.

A terhelés során a felhalmozott tejsavat el kell távolítani a vérből. Ez a folyamat, döntően a májban zajlik. A tejsav 50%-ának eltávolításához 25 perc szükséges. A teljes tejsav elimináció több mint 1 órát, mintegy 75 percet igényel.

A tejsav lebontást segíthetjük a restitúció alatt végzett 15-20 perces könnyű (aerob) mozgással. Ez az élettani háttere az edzés utáni levezetés fontosságának. Az edzettség szintje segíti a restitúciót, jobban edzett sportolónál gyorsabb a helyreállítódás.

A versenytáv, illetve a versenyidő nagymértékben meghatározza az aerob és anaerob anyagcsere folyamatok arányát.

Állóképességi sportágakban egyértelműen megfigyelhető, hogy a versenytáv és az energiaszolgáltató folyamatok függvényében százalékos megoszlása között szoros összefüggés van. A versenytáv növekedésével az aerob igénybevétel is nő, míg a rövid ideig tartó versenyszámoknál az anaerob folyamat a döntő (1. táblázat). A terheléses vizsgálatok célja az említett funkciók edzés adaptációjának vizsgálata laboratóriumi, illetve pálya vizsgálatok során.

Spiroergometriai vizsgálatok

A sportolók funkcionális képességeinek meghatározására számos módszer, különböző típusú ergometriai vizsgálati protokoll áll rendelkezésre. Minél több funkciót tudunk meghatározni, annál pontosabb képet kapunk a sportoló edzettségi állapotáról. Mindig a vizsgálat konkrét célja határozza meg, hogy mikor melyik vizsgálati módszert alkalmazzuk;

  • Diagnosztikai (kardiovaszkuláris betegség, magas vérnyomás).
  • Aktuális fizikai teljesítmény meghatározása.
  • Edzésintenzitás zónák meghatározása.
  • Túledzettség megállapítása, túledzettség elkerülése.

 

A vizsgálati módszer megválasztása attól függ, hogy a sportági sajátosságnak, a felkészülési szaknak megfelelően melyik anyagcsere-folyamatot kívánjuk jellemezni. Az aerob energiaszolgáltatásról elsősorban a gázcsere mérésével, az anaerob folyamatokról pedig a tejsav koncentráció és/vagy a sav-bázis háztartás paramétereinek meghatározásával kapunk információt.

A ,,vita maxima'' (teljes kifáradás) típusú tesztek - terhelési időtartama 8- 12 perc - célja elsősorban a VO2max pontos meghatározása (2. táblázat). Általában állandó sebesség mellett a futószalag meredeksége emelkedik, a terhelés folyamatos. A vizsgálat végén fülcimpából vett vérmintából (1-2 csepp vér) megmérjük a tejsav értékét.

Teljes kifáradáshoz vezető terheléses teszt az ún. többlépcsős vizsgálat. Lényege, a terheléses lépcsők (1-5 perc) között pihenő idő (0,5-2 perc) beiktatásával az intenzitás (sebesség, watt, fordulatszám, csapásszám) növelésével jut el a sportoló a maximális teljesítményig. Minden terhelési lépcsőben vérvétel történik, amiből szintén meghatározzuk a vér tejsav koncentrációját. A módszer hátránya, hogy a pihenő idő miatt a maximális O2 felvételének mintegy 97-100%-át éri el a versenyző, valamint időigényes és drágább vizsgálat.

A pulzusszám, oxigénfelvétel meghatározása mellett, a tejsav értékeket a teljesítmény függvényében grafikusan is megjelenítjük (2. ábra). Meghatározzuk az aerob és az anaerob átmenetekhez tartozó sebességet és a pulzusszámot. Aerob küszöbnek nevez- zük azt az intenzitás szintet, ahol az ATP reszintézis döntően a zsísavakból történik. Azt az intenzitást, ahol a tejsav hirtelen emelkedni kezd, az anaerob átmenet zónájának hívjuk. A szakirodalom az anaerob küszöb értéket a 4 mmol/l vértejsav koncentrációban határozta meg. Ez az érték azonban egyénenként és sportáganként változhat. Nagy állóképességű sportágakban (hosszútávfutás, triatlon, országúti kerékpár) alacsonyabb, míg gyorsasági sportágakban (rövid távfutás, pályakerékpár, kajak-kenu, gyorskorcsolya) magasabb tejsav értéknél van a sportoló anaerob átmenete. Adott intenzitáshoz hozzárendelhetők keringési (pulzus), légzési (ventilláció, VO2, VCO2, RQ), és metabolikus (tejsav, sav-bázis) paraméterek, amelyek felhasználásával pontosabb információt kapunk a versenyző fizikai állapotáról, meghatározhatók az egyes edzésintenzitás zónák, amelyek nagy segítséget nyújtanak az optimális edzésvezetéshez, a felkészítésben (3. ábra). Ez a módszer segít az adaptációs folyamatok nyomon követésére is a különböző felkészülési ciklusban.

 

Ugyanakkor a laboratóriumi eredmények extrapolálása a sportoló versenyteljesítményére - ahol sok más tényező, technika, taktika, időjárás stb. is szerepet játszik körültekintőbb értékelést tesz szükségessé.

Pályavizsgálatok

Azon teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok tartoznak ebbe a csoportba, melyeket sportági körülmények között, elsősorban az edzés optimalizálás meghatározás céljából végzünk. A terhelés módjának meghatározásánál fontos, hogy megfeleljen a sportág jellegének, és reprodukálható legyen. A sportági terhelést a felkészülési időszak különböző periódusaiban végezhetjük, és a mért élettani paramétereket a teljesítményhez viszonyítva értékeljük. Megfelelő sportági terhelés megválasztásával a mérési eredmények jó összhangban vannak a sportági eredményességgel. A versenyen történő vizsgálatok is a pályamérések csoportjába tartozik. Jelentősége, információ tartalma a legnagyobb az összes vizsgálathoz képest. Lehetőség van a pulzusszám folyamatos mérésére a verseny alatt, de kiegészíthető a verseny utáni tejsavméréssel (anaerob erőkifejtés mértéke.) is.

Összefoglalás

A teljesítmény élettani vizsgálatok célja a fizikai teljesítőképesség mérése mellett az alkalmazkodási folyamatok (metabolikus kardiorespiratorikus) meghatározása, sportági sajátosságokhoz való adaptálása, ugyanakkor a vizsgálatok segítséget nyújtanak az optimális edzéstervezéshez, edzésvezetéshez. Az egyes sportágakhoz és edzésmódszerekhez tartozó élettani hátteret, sajátosságokat (anyagcsere folyamatokat) kell az edzőnek jól ismerni ahhoz, hogy a vizsgálatok eredményeit megfelelően tudja felhasználni versenyzői felkészítésében

Felhasznált irodalom

  1. A. Aigner: Sportmedizin in der Praxis Springer Verlag 1986
  2. P.Janssen: Lactate Treshold Training, Human Kinetics, 2001.
  3. Jákó P., Martos É., Pucsok J.:A sportorvoslás alapjai, Sprint City Kiadó és Nyomda Kft 1998.
  4. T.O. Bompa: Theory and methodology of Training 1994.

 

A cikk eredetije a Magyar Edző 2008/02-es számában jelent meg a 47-49 oldalakon „A teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok célja, eredmények felhasználása az edzői munkában" címmel, szerzője dr. Györe István. (utánközlés a szerző engedélyével!)

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.











Étrend-kiegészítők, készítmények

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

2018. ÉVI TILTÓLISTA – Magyarországon forgalomban lévő, a hatályos szabályozás szerint doppinglistán szereplő hatóanyagok ill. az azokat tartalmazó készítmények (az OGYI honlapján 2017.12.12-én feltüntetett állapot szerinti) listája Teljes cikk megtekintés

STARBALM  termékek

STARBALM termékek

A Starbalm termékek kíválóak sportoláshoz, izomfájdalomra és ízületi panaszokra. Gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító, valamint regeneráló és nyugtató hatásúak, nem tartalmaznak kámfort. Teljes cikk megtekintés

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

Aktív életet élőknek! A ProGastro Aktív 6 féle bizonyítottan biztonságos baktériumtörzset tartalmaz, 3 x 10(x9) CFU/3g csíraszámban. Glutén-, szója- tejmentes, könnyen oldódó íztelen por. Teljes cikk megtekintés

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Hogyan használhatjuk a hegyi árnikát egyszerre külsőleg és homeopátiás hígításban belsőleg? Teljes cikk megtekintés

Életmódváltók

Az öregedés biológiája

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés

Hányszor hallottuk már?

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Teljes cikk megtekintés

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

Az idült, krónikus betegség jellegétől függően kisebb, vagy nagyobb mértékű szervi károsodást okoz, amely különböző módon rontja a beteg teljesítőképességét, például szívbetegségben a szív teljesítménye romlik, légúti betegségben a légzőrendszer funkciója károsodik Teljes cikk megtekintés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A legtöbb egészségügyi problémán tud segíteni a rendszeres fizikai aktivitás. Azonban minden esetben ki kell kérni a szakorvos véleményét. Teljes cikk megtekintés

Lehet nulláról kezdeni

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás. Teljes cikk megtekintés