Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Nyolcszáz méterre a céltól

1952-ben Florence Chadwick nekivágott, hogy a világon első nőként átússza a 32 km széles kaliforniai Catalina csatornát, miután a La Manche csatornát már sikeresen átszelte. Az úszónő kitűnő kondíciónak örvendett …

Aki arra vágyik, hogy élő, dinamikus kapcsolata legyen Istennel, annak tanácsos az Istenről alkotott elméleti fontolgatások helyett a jelen pillanat megélését, érzékelését gyakorolnia. De vajon mi óv meg bennünket attól, hogy gyökértelen, sodródó, a pillanatot kiélvező perc-emberekké váljunk? Hogyan tekintsünk a jövő felé?

1952-ben Florence Chadwick nekivágott, hogy a világon első nőként átússza a 32 km széles kaliforniai Catalina csatornát, miután a La Manche csatornát már sikeresen átszelte. Az úszónő kitűnő kondíciónak örvendett, de aznap nemcsak a víz volt hideg, hanem különösen sűrű volt a köd is. A közeledő cápákat az úszónő kísérői riasztópisztollyal tartották távol. Közel 16 óra úszás után Florence már nem volt többé képes legyőzni a fáradtságát, hiába volt minden biztatás a kísérők részéről. Hiába mondták neki, hogy már nagyon közel van, a sportoló feladta a vállalkozást. Ezek után tudta meg, hogy nyolcszáz méterre volt a parttól. Saját elmondása szerint elvesztette a hitét a sikerben, mert a ködben nem látta a célt. Két hónappal később újra nekivágott a távnak, a köd ezúttal is beburkolta a partot. Ez alkalommal azonban rendületlenül haladt előre, mert tudta, hogy valahol a fehér ködfüggöny mögött ott várja az áhított cél.

Nyilvánvalóan fontos, hogy legyenek céljaink az életben. Ezek adják meg életünk irányát, amiért képesek vagyunk mozgósítani az energiáinkat, a célkitűzéseink motiválnak bennünket. Ha úgy érezzük, üres az életünk, unatkozunk, az időnk tartalmatlanul folyik ki a kezünk közül, kedvetlenek vagyunk, vagy mindig keresni kell olyan szórakozást, ami feldob, akkor valószínűleg nincsenek olyan céljaink, ami köré rendeződhetne az életünk. Az is előfordulhat, hogy frusztráltnak, elégedetlennek érezzük magunkat, mert nem sikerül elérni, amit kitűztünk magunk elé. A barátaink, kortársaink már jóval előttünk járnak, nekik több a gyermekük, nagyobb a házuk, erősebb az autójuk. Ebben az esetben lehet, hogy rosszul választottuk meg a céljainkat. Talán nem is választottuk azokat, hanem automatikusan átvettük a társadalmi vagy családi elvárásokat, és nem mi tűztük ki saját magunk számára. Ebben az esetben nem sokban különbözünk azoktól, akik cél nélkül sodródnak, hiszen nem reflektáltunk a saját életünkre.

A helyes célok

Érdemes megvizsgálni jelenlegi céljaidat. Vannak-e terveid a jövőre nézve? Elég konkrétak? Ezeket valóban te akarod vagy a környezeted találta ki számodra? Esetleg a szüleid sikertelen ifjúkori álmát kergeted? Csak sóhajtozol, hogy szeretnél jobb emberré válni vagy tudod, hogy milyen úton szeretnéd ezt megvalósítani?

Olyan célokat érdemes kitűzni, amelyek becsületes módon megvalósíthatóak, reálisak, kedvet érzel hozzájuk. Nem kell túl alacsonyra tenni a lécet, nem is gondolnád, hogy mennyi tehetség, kihasználatlan energia lappang benned, amit egy-egy cél érdekében mozgósítani tudsz. Sokan azért nem mernek merész, nagy célokat kitűzni maguk elé, mert ezek sokszor a saját biztonságuk elhagyásával, a megszokott tevékenységek megváltoztatásával, kihívással járnak.

Egy-egy új cél miatt néha le kell győzni az ismeretlentől való félelmeidet. Realitásérzék is szükséges a helyes célok kitűzéséhez, hiszen friss diplomásként hiába szeretnél rögvest tanácsadó lenni, ehhez hosszú évek tapasztalatát kell megszerezned.

Tornya Erika RSCJ írása, megjelent „A Szív" folyóirat 2016 július-augusztusi számában (www.asziv.hu)

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés