Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Regeneráció? NYOMÁS!

Sportolás, futás közben az alszár vénás billentyűi, amelyek a véráramlást egyirányúsítják erősen le vannak terhelve, látványosan ki is dagadnak. Az arra hajlamos emberekben ez viszerességhez vezethet. Egy enyhe, de jól szabályozott kompressziót nyújtó zokni fel tudja venni a plusz nyomás terhelés egy részét, ezzel tehermentesítve a vénabillentyűket.

Egy 2007-es tanulmány rekreációs sportolókon kimutatta, hogy ugyan a kompressziós zokni hordása nem befolyásolta a sportteljesítményt, sem az interval futás, sem pedig a 10 km-es futás teszteken, de a hosszútávú teszt után a másnapi izomláz jelentősen csökkent: a 17 alanyból a kompressziós csoportban csak 2-nél jelentkezett izomláz, míg a kontroll csoportban ez 13 esetben alakult ki. Egy másik, francia kutatók által végzett tanulmány is megerősítette ezt a megfigyelést edzett sportolókon. Tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Az izomlázat, mint tünetet minden sportoló jól ismeri, a fájdalomérzés semmilyen más típusú fájdalommal nem összetéveszthető. Az ezt okozó élettani mechanizmusok azonban már nem ennyire egyértelműek, az izomláz leggyakrabban alkalmazott objektív mérőszámai a vér tejsav és mioglobin (izom eredetű fehérje) szintje. Egy amerikai tanulmányban 10 terepfutó versenyzőn vizsgálták a kompressziós zokni hatását, és mindössze egyetlen különbséget tudtak kimutatni: a vér tejsav szintje kicsit kevésbé volt emelkedett szubmaximális terhelést okozó  verseny körülmények között a kompressziós zokni viselése esetén. Fontos megjegyezni azonban, hogy az izomláz kialakulásának pontos mechanizmusa nem ismert, ezért lehet az, hogy a kompresszió hatása nem minden típusú sportteljesítmény esetében ilyen látványos. Egy egészen friss, fél-ironman-en résztvevő triatlonisták bevonásával végzett kutatás a teljesítmény és a szubjektív panaszok mellett mérte a vérben keringő izomfehérje és tejsav szinteket, amelyekben semmilyen különbséget nem tudtak kimutatni a kompressziós zoknit viselő és a hagyományos sportzoknit viselő alanyok között. Ebben a tanulmányban az alanyok szubjektív panaszai is hasonlóak voltak, tehát valószínű, hogy zoknival nemigen lehet már sokat javítani az extrém terhelést kiváltó ultramaratoni szinten.

Egészségmegőrzés és kompresszió

A kompressziós zoknik és lábszárvédők hatékony eszközök - és mint minden, aminek hatása van, az rendelkezik mellékhatással is. Szerencsére ez esetben a mellékhatásokat egyszerű méretválasztással ki lehet küszöbölni. Egy-egy ilyen - minőségi - termék kiválasztásakor ugyanis nemhogy a cipőméretet, de még a boka és a vádli körméretét is meg kell adni. Könnyen belátható hogy egy rögbisnek vagy egy maratonistának teljesen más méretű zokni tudja ugyanazt a kompressziós hatást nyújtani még akkor is, ha egyforma számozású a cipőjük. A túl szoros viselet nemhogy javítja, de egyenesen gátolja a vénás visszaáramlást és fájdalmas izomgörcsökhöz vezethet. A túl laza zokni meg kidobott pénz: semmivel sem ér többet, mint a régi kinyúlt frottír zokni. A megfelelően kiválasztott kompressziós ruházat viszont jól érezhetően különbözik a hagyományos, nem technikai ruházattól. De milyen hatást várhatunk valójában?

 

 

Ahogy az előzőekben leírtuk, nem a teljesítmény növelése a legfontosabb. Lehet, hogy 1-2 századmásodpercet le tudunk faragni a szokásos futókörünk idejéből, de ez aligha bír fontossággal a legtöbb rekreációs sportoló számára. Sokkal lényegesebb viszont a regenerációt segítő hatás: ha csak egy kicsivel is kisebb az izomláz, kevesebb a fájdalom, azért hálásak vagyunk. Aki gyorsabban regenerálódik, az gyakrabban megy futni, könnyebben ráveszi magát arra, hogy nekivágjon, tehát az élettani hatás jobban érvényesül. A legtöbben azért futunk, hogy jól érezzük magunkat és egészségesek maradjunk, és nem szívesen lépjük át a fájdalom küszöböt. Egy kompressziós ruházat épp ezt a küszöböt tudja egy apró lépéssel messzebb tolni.

A ciik szerzője: Dr. Lacza Zsombor

 

A minőségi Jiani kompressziós sportzokni Magyarországi kizárólagos forgalmazója:
Salus Kft.
H-1119 Budapest, Than Károly u. 20.
Telefon: +36 1 204 3846
www.salus.hu
 

 

 

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés