Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Az edzettség jellemzése - az energiaszolgáltató folyamatok

A mért teljesítmény-élettani mutatók egyrészt a normál határok között vannak, másrészt esetenként rendkívül szélsőséges - az élettel nehezen összeegyeztethető - változásokat is mutathatnak. A teljesítmény-élettan, mint az alkalmazott élettan egyik területe, az élettan és a kórélettan között helyezkedik el és így a tárgyalása mindkét tudományágban indokolt.

Az aerob és az anaerob anyagcsere folyamat  a cytoplazmában és az izomrost mitochondriumában játszódik le. Az aerob folyamat révén 1 glukóz molekulából 36 ATP molekula képződik, míg anaerob úton csak 2 ATP molekula jön létre. Egyidejűleg a két folyamat egymás mellett mindig párhuzamosan megy végbe, de esetenként egyik vagy másik folyamat előtérbe kerül.

Az anaerob energiaszolgáltatás az erőkifejtés megkezdésekor, az erőkifejtés intenzitásának minden növelésekor és az individuálisan nagy erőkifejtések során válik fontossá, amikor az erőkifejtéshez szükséges energia az oxigénfelvevő képesség behatárolódása miatt aerob úton már nem fedezhető.   Az erőkifejtés megkezdésekor az első 10-15 mp-ben az izomrostban tárolt nagyenergiájú foszforvegyületek (kreatinfoszfát és ATP) a fő energiaforrások. A terhelést tovább folytatva, mintegy 3-4 percen keresztül a tejsavas folyamat kerül előtérbe, amit az intenzív tejsav termelődés következtében kialakuló metabolikus acidózis is igazol. Az energiaszolgáltatás mindkét fázisa tehát anaerob folyamat ; a tartalék energia rovására történő  energianyerés alaktacid, míg a tejsavtermelődéssel járó laktacid folyamat. Az anaerob energiaszolgáltatás előtérbe kerülésének  okaként elsősorban az erőkifejtés változásához képest aránylag lassú légzés-szabályozást említhetjük.

Tovább folytatva a terhelést az energiaszolgáltatásban az aerob folyamat válik uralkodóvá és a cardiorespiratórikus rendszer funkcióját jellemző mutatók (pl. a percventilláció,  az oxigénfelvétel, a szívfrekvencia, a széndioxid leadás) a nyugalmi értékhez képest megemelkednek, de közelítőleg állandó szinten stabilizálódnak. Ezt az állapotot "steady state"-nek, a terhelést steady state terhelésnek nevezik. Kedvező és nagy állóképességű sportolókra jellemző, hogy a steady state aránylag nagy intenzitású erőkifejtések alatt is ki tud alakulni. Ennek alapfeltétele az aktív izomsejtek bőséges ellátása  oxigénnel, ami nagyrészt a kapillarizáció növekedése  révén valósul meg. Így a teljesítmény függvényében mért oxigén-felvétellel a terhelés intenzitását élettanilag jellemezhetjük.

A terhelés intenzitásának növelésével kezdetben a  percventilláció, az oxigén felvétel és a  szívfrekvencia lineárisan emelkedik, míg a metabolikus acidózist okozó vértejsav szint nem változik, vagy csak minimálisan nő. Az intenzitás további fokozásával a steady state behatárolódik, a percventilláció emelkedése exponenciálissá válik, a szívfrekvencia emelkedésének linearitása megtörik, valamint a vértejsav szint is emelkedni kezd és     az acidózis fokozódik.  Az időegység alatt képződött tejsav egyre inkább meghaladja a vizsgált személy eliminációs kapacitását. Az ilyen élettani helyzetet kiváltó terhelési szint individuálisan változik, az edzettségi állapot jó megítélését teszi lehetővé és kedvező, ha nagy terhelési intenzitásnál következik be.  Egészségeseknél, különösen nagy állóképességű sportolóknál a terhelés intenzitása még ezután is jelentősen növelhető, majd individuálisan jellemző intenzitásnál az oxigénfelvétel és a szívfrekvencia valamint az aciditás eléri maximumát és a teljesítőképesség behatárolódik. Ezt az állapotot "vita maxima"-nak, a terhelést vita maxima terhelésnek nevezték el.

Rendkívül nagy motiváció esetén (pl. sportversenyeken) egyes sportolók az anaerob-laktacid energiaszolgáltatás rovására teljesítményük további fokozására is képesek. Ezt a teljesítményt "szupra-maximális"-nak hívják és laboratóriumi körülmények (pl. futószalagon történő terhelés) esetén többnyire 0,5-1,0 percig teljesíthető. Szupra-maximális teljesítmény esetén nyilvánvaló, hogy rendkívül nagy acidózis alakulhat ki.

A fokozatosan növekvő intenzitású terhelés során tehát  -  mind a terhelés megkezdésekor, mind a terhelés intenzitásának fokozásakor-  az aránylag lassú légzés-szabályozás miatt "oxigén-hiány" alakul ki; az ennek megfelelő energia kisebb része a sejtben tárolt nagyenergiájú foszforvegyületek (KP és ATP)  rovására, azaz anaerob alaktacid módon, míg a fennmaradó, nagyobb része a  tejsavas glikolizis révén, azaz anaerob laktacid úton realizálódik.

Az egész terhelési folyamat során az "oxigén-hiányok" összegződnek és a vizsgált személyre, edzettségi állapotára jellemző  oxigén-adósság alakul ki; törlesztésére  az erőkifejtés utáni, un. restituciós fázisban kerül sor; üteme szintén individuális és összefügg az edzettséggel.  Nyilvánvaló ezek alapján, hogy az anaerob módon nyert energia hitelezést jelent, amit később   -  pl. mérsékelt intenzitású erőkifejtés alatt, vagy az erőkifejtés befejezése után  -  aerob módon kell letörleszteni, azaz  a képződött tejsavat le kell bontani, el kell égetni, ki  kell választani (pl. Cori-kör, veseműködés), illetve a nagyenergiájú foszfor vegyületek tartalékát helyre kell állítani.

Rövid ideig tartó és intenzív erőkifejtések során az oxigén-adósság rendkívül nagy lehet, pl. 100 m-es futás esetén elérheti a 7-8 litert, míg maratoni futóknál az érték a 15 litert alig éri el.  Természetes, hogy az oxigén-adósság nagysága és az erőkifejtés intenzitása közti összefüggést a sav-bázis háztartás egyes mutatói is tükrözik.

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés