Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Testedzés ízületi betegség esetén

Az ízületi kopás - amelynek orvosi neve osteoarthritis - a leggyakoribb ízületi betegségnek tekinthető, a felnőtt lakosság 15-20%-át érinti. Voltaképpen az ízület valamennyi részének (porc, csont, ízületi tok) fokozatosan romló károsodása, amelynek tünete az ízület fájdalma és mozgásának korlátozottsága.

Az ízületi kopás - amelynek orvosi neve osteoarthritis - a leggyakoribb ízületi betegségnek tekinthető, a felnőtt lakosság 15-20%-át érinti. Voltaképpen az ízület valamennyi részének (porc, csont, ízületi tok) fokozatosan romló károsodása, amelynek tünete az ízület fájdalma és mozgásának korlátozottsága. Nem csupán az idősek betegsége, például elhízottak esetében már fiatalabb korban is panaszokat okozhat. Érdekes módon az élsporttal járó nagy terhelés is kiváltja, ezért a labdarúgók térdízületi kopása viszonylag fiatalon is komoly panaszokkal járhat. Többnyire a testsúlyt viselő nagy ízületekben jelentkezhetnek (gerinc, csípő, térd), de nem ritka a kéz ujjperceinek kis ízületeiben sem.

Az ízületi fájdalom, a mozgásképesség romlása következtében a betegek általában igen kevés testmozgást végeznek, emiatt híznak, romlik az izomerő, a fizikai teljesítőképesség. Mindez tovább nehezíti a beteg mozgását, az állapot tovább romlik és kialakul egy olyan ördögi kör, amit csak a korán megkezdett kezelés képes áttörni, amelynek részét képezi a testedzés is.

A kezelés több lépcsőben épülhet fel: kezdetben nem gyógyszeres kezelés ajánlott, amelynek részét képezi a testedzés, a fizioterápia, súlyfelesleg esetén a fogyás, ez kiegészíthető gyógyszeres kezeléssel, illetve súlyos esetekben műtéti megoldás jön szóba. Enyhébb esetekben előzetes orvosi vizsgálat és a gyakorlatok megtanulása után a testedzés otthon is folytatható, míg súlyosabb esetben ajánlatosabb a kezelést intézetben kezdeni.

 

A testedzés célja:

  • az ízületek mozgathatóságának növelése,
  • az ízület körüli izomzat erejének növelésével az ízület védelme,
  • a mozgásszegény életmód következtében kialakult túlsúly, vagy elhízás csökkentése,
  • a fizikai teljesítőképesség, aerob állóképesség megőrzése, illetve javítása.

 

Irányelvek a testedzésre vonatkozóan

A mozgásprogram több elemből épül fel:

  • aerob állóképességet fejlesztő, a szív- és érrendszer állapotát javító kondicionáló testedzés, amely dinamikus jellegű mozgás (séta, gyaoglás, úszás, szobakerékpár), intenzitása az életkorból számított maximális pulzuszám 60-80%-a, időtartama 30 perc (bemelegítés és levezető gyakorlatok ideje további 8-10 perc), hetente legalább 3 alkalommal. A fokozatosság elve itt is szem előtt tartandó, rossz kondíció esetében kezdetben 3-5 perces mozgás elegendő, esetleg naponta több alkalommal. Az intenzitás, az időtartam hetente 10%-kal növelhető, amíg a célként megjelölt intenzitást és időtartamot el nem értük, amely szükséges az erőnlét, a kondíció javulásához.
  • az izomzat erősítését szolgáló edzésre vonatkozóan utalunk a csontritkulásnál leírtakra;
  • stretching jellegű edzés az ízület mozgathatóságának, hajlékonyságának javítása céljából, aktív és passzív gyakorlatokkal, ízületenként 5-10 percig. Célszerű, ha ezeket a gyakorlatokat gyógytornász megtanítja, ezután már önállóan végezhetők.

 

Az edzésprogramot minden esetben az egyéni állapotot valamint az esetleges egyéb betegségeket is figyelembe véve tanácsos megtervezni folyamatosan konzultálva a kezelőorvosunkkal.

 

Útmutató testedzéshez ízületi kopásban

  • A korán megkezdett kezelés, amelynek része a rendszeres testedzés is, nem csupán a panaszokat csökkenti, de fékezheti a betegség romlását is, hosszú ideig aktív életmódot téve lehetővé.
  • A kezelőorvos, illetve a szakorvos véleménye alapján eldönthető, hogy önállóan, otthonában kezdje meg testedzését, vagy intézetben kell mozgásterápiában részesülnie a betegnek.
  • Az edzésprogramjának két célt kell szolgálnia: az erőlét javítását és az ízületi panaszok csökkentését.
  • Ne legyen türelmetlen önmagával szemben: kezdje lassan, kis adagokban terhelje magát, emelje fokozatosan a terhelést.
  • Ne erőltesse túl magát, de azért ne feledje: a cél az, hogy elérje az előírt intenzitású és időtartamú terhelést, mert ez szükséges erőnlétének, teljesítőképességének javulásához.
  • Beszélje meg kezelőorvosával, szükséges-e a testedzés előtt valamilyen fájdalomcsillapítót bevennie, hogy a mozgást minél kevesebb panasszal végezze.
  • Ha testedzés után enyhe izom- vagy ízületi panaszok lépnének fel, az nem jelent szövődményt. Erős ízületi fájdalom esetén azonban konzultáljon kezelőorvosával.
  • Ne feledje: a testedzés nem csupán ízületi panaszaira kedvező hatású, de ennek révén edzettebbé, fittebbé válik, erőnléte javul, vagyis egészségesebb lesz.

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés