Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Mikor forduljon a sportoló pszichológushoz?

Sok olyan kritikus pillanat van, amikor hasznos kikérni a pszichológus tanácsát. Mik ezek?

Sok olyan kritikus pillanat van, amikor hasznos kikérni a pszichológus tanácsát. Alábbiakban csak a legfontosabbakat soroljuk fel.

Először, amikor sportolni kezd egy gyerek. A szülők saját tapasztalatuk szerint viszik el óvodás tornára, vagy balett órára gyereküket, kevésbé mérlegelik, hogy a gyerekük mennyire élvezi a mozgást, mire fogékony, valójában mire mutat érdeklődést. Ajánlatos lenne, minél többféle foglalkozást végig látogatnia, egy-egy alkalommal kipróbálni mit is csinálhat az uszodában, a torna edzésen, vagy éppen a labdajátékos foglalkozáson.

A kezdetek után feltétlenül javasolt a serdülő kor közepén 15-16 évesen pszichológussal konzultálni arról, hogy az adott sportágban, amit már több éve eredményesen művel a versenyző, vajon felnőttként 18 éves kor után is élvonalban marad-e, vagy mégsem. Sokan vannak, akik a serdülőkori alakváltozással, akcelerált, felgyorsult szervezeti fejlődéssel kiemelkedő, sőt kirobbanó eredményeket érnek el, majd fél év után stagnálnak, sőt visszaesnek. Kortársaik egy-két év alatt behozzák azt a lemaradást, ami átmenetileg a különbséget eredményezte, sőt még túl is szárnyalják őket.

Legfőképpen a felnőtt korú sportolóknak ajánlott, hogy pszichológussal konzultáljanak, főleg, ha az élvonalban tartják őket számon. Az ő szervezeti, élettani fejlesztésük már jóval nehezebben érhető el, egyre lassabb ütemben fejlődik a teljesítőképességük, ezért lesz egyre nagyobb jelentőségű a mentális tényező. A 21. században már olyan kiegyenlített a világ sportolóinak élmezőnye, hogy csak tized, század másodpercekkel különböznek egymástól a dobogó tetején álló sportolók teljesítményeik szerint. A teljesítőképesség maximális szintjére eljutott sportolók közötti sorrendet több tényező között az dönti el, hogy az adott versenyhelyzetben, egy adott pillanatban ki hogyan tudja mozgósítani a testi, lelki energiáit, és tréningezett tudásának hány százalékát tudja éppen abban az órában átfordítani sportteljesítménybe.

Ez a kiélezett küzdelem a pszichés állóképesség „edzését" is megköveteli. Az edzésmunkát is minőségileg meg kell terveznie az edzőnek, és a verseny szituációra való ráhangolódással a sportolónak optimális állapotot kell előállítania magában. A pszichológiai segítség kétirányú lehet:

  1. A teljesítményt optimalizálás azáltal, hogy fejlődést biztosító tényezőket tudatosan, tervezetten fejleszti (pl. intellektuális, vagy anticipáló képességet egy vívó esetében)
  2. A teljesítményt visszafogó tényezőket szünteti meg, (pl. a legegyszerűbben akkor, amikor a túlterhelést szünteti meg, az edzés terhelés optimalizálásával, releváns tényezők alapján.

 

Sportágak különbözősége

Pszichológiai felkészülést mindazoknak ajánljuk, akik az un. technikai sportágakban versenyeznek, sorozatosan összetett kognitív feladatot oldanak meg, pl. vívók, öttusázók, labdajátékosok. Ők a produkciójuk során többféle pszichés követelményt teljesítenek. A kiváló figyelem koncentráció, az adott helyzet elemzése, az ellenfél mozgásának anticipálása, majd mindezek után a helyzet megoldási variáció közül annak a megtalálása, ami leginkább eredményes, vagy a leggyorsabb.

Azoknak a sportolóknak is ajánljuk, akik a versenyzésük során bonyolult, finoman koordinált mozgássort hajtanak végre mérnöki pontossággal, amihez magas szintű figyelem összpontosítás szükséges és saját magukat egy bizonyos idő pillanatban, fizikai és lelki „csúcsállapotba" kell hozniuk, hogy minden energiájuk, felkészültségük maximumát tudják megmutatni. A legkisebb fáradtság, lelki energia vesztés, vagy éppen a „túlpörgés" hibákat hozhat a torna, a műugrás gyakorlatában, vagy éppen az esztétikai sportágakban, mint a ritmikus gimnasztika, a műkorcsolya gyakorlat egyes elemében.

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés