Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Folyadékpótlás hőségben

Az intenzív edzés befejezését követően első és legfontosabb dolog a levezetés, majd a nyújtó gyakorlatok elvégzése. Ezután jön az edzés során elvesztett folyadék pótlása. Optimális esetben az edzés alatti folyamatos folyadékfelvétel sokat segít abban, hogy a leadott kilók ne haladják meg a testtömeg 2%-kát.

Nagyon lényeges, hogy ismerjük saját szervezetünket, tudjuk, hogy a különféle hőmérsékleti körülmények, az eltérő tréningek hagyan hatnak ránk. Ennek érdekében  érdemes megmérni a testtömeget edzés előtt és után, majd kiszámítani a különbséget. Az intenzív tréning után mért súly akár 3.5 kg-mal is kevesebb lehet. Ebben az esetben nagyon nehéz az elvesztett folyadékot megfelelően pótolni, félő, hogy nem is nagyon lehetséges. Ennek magyarázata, hogy a leadott kilók másfélszeresét kell folyadék formájában biztosítani, vagyis a tolerálható legrövidebb időn belül 3.5 kg fogyás esetén 5.25 liter folyadékot kell meginni. A cél tehát az edzés alatti folyamatos kortyolással akadályozzuk meg a jelentős testtömegvesztést, amely optimálisan nem több, mint 2%. Mivel lehet a folyadékot pótolni? Lássuk az alábbiakat:

 

  • Víz: hatékonysága nem feltétlenül a legjobb, hiszen nem „itatja magát". Egy-két pohár után elvész a szomjúságérzet, viszont könnyen elérhető és jól kombinálható más italokkal.
  • Gyümölcslé: mivel túlzottan magas a cukortartalma, ezért elsősorban a cukor potlását biztosítja. Vízzel higítva viszont kíváló regeneráló folyadék válik belőle.
  • Izotóniás ital: optimális ital, mivel 6-8%-ban tartalmaz szénhidrátot, valamint káliumot és nátriumkloridot szintén, így a szervezetbeli felszívódása sokkal effektívebb.
  • Magas szénhidráttartalmú ital: a lemerült szénhidrátraktárak pótlásának hatékony forrása, a folyadékpótlásban csak másodlagos szerepet tölt be.
  • Tejjel, kakaóval: alkalmas regeneráló folyadéknak. A legfrissebb tudományos vizsgálatok szerint hatékonyabb, mint a magas szénhidráttartalmú ital. Az alacsony zsírtartalmú csokoládés tej eleget tud tenni a folyadék- és szénhidrát együttes pótlásának.
  • Magas víztartalmú ételek: közülük kiemelendő a görögdinnye, mivel pont olyan arányban tartalmaz szénhidrátot, mint egy izotóniás ital. Éppen ezért méltán nevezhető természetes folyadékpótlónak. A legtöbb zöldségféle és gyümölcs magas víztartalommal és némi ásványi anyagkészlettel rendelkezik, ezért nem elhanyagolható a folyadékpótló szerepe sem.

 

SEGÍTHETÜNK?

Hogyan győződhetünk meg az adekvát folyadékpótlásról? Nem kell mást tenni, csak figyelni a vizelet mennyiségét, színét, szagát. Ha ugyanis a vizeletürítés gyakorisága alacsony, színe sötét, mennyisége csekély, szaga szúrós, akkor sajnos nem ittunk eleget és további folyadékfogyasztásra van szükség. Ha a vizelet színe halványul, szaga nem erőteljes és mennyisége nő, valamint a vizeletürítés gyakorisága megnövekszik, akkor minden rendben, sikerült az elvesztett folyadékot pótolni. Ez a folyamat akár 24-48 óráig is eltarthat. Napi két edzéssel jóval magasabb a kiszáradás rizikója, ezért rendkívül fontos kellően figyelni az edzések előtti-, közbeni-, utáni folyadékpótlásra.


 

Az íráshoz kapcsolódó cikk a Figyelőből: "Miért kapott ki Balzsay Károly?"

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!