Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Időzóna utazás (traveling across time zones )

Időzónákon keresztül történő utazás, melynek során rövid idő alatt hosszú utat teszünk meg, akár egy hétig is tartó rossz közérzetet hoz létre. Emellett a sportoló csúcsteljesítményét is képes csökkenteni, a versenyre való felkészülést képes megzavarni. Mindez az új időzónához történő lassú alkalmazkodás következménye. Szervezetünk minél könnyebb és rövidebb alkalmazkodását mind utazás előtt, közben és után különböző módszerekkel érhetjük el.

Időzónák
Mivel a Föld forog saját tengelye körül, ezért mindenkinek aki a Föld felszínén áll, a Nap keleten kel, nyugaton nyugszik és délben kerül a legmagasabb pontra. A Föld 24 időzónára van osztva Greenwich körül, mely zónák 15 fokonként vannak egymástól longitudinális vonalakkal elkülönítve. Az időzónák a greenwichi középidőhöz igazítottak. Ettől keletre eső területek előrébb, nyugatabbra eső területek hátrább tartanak az időben. Ezért amikor Nagy Britanniában déli 12 óra van, nálunk már 17 óra, Japánban viszont még reggel 7 óra van.  Kelet felé utazás azt jelenti hogy időt veszítünk, nyugat felé utazáskor időt nyerünk.

Akik hajóval kelnek át számos időzónán, a szervezetük könnyen alkalmazkodik, mivel az átkelés ideje hosszú. Ezzel ellentétben akik repülőgéppel utaznak, nagyon rövid idő alatt tesznek meg több időzónán keresztül tartó hosszú utat, náluk számos kellemetlen tünet jelentkezik. Ezt jet-lag-nek nevezzük.  

Jet-lag
Több időzónán való átrepülés közben keletkező „fáradtság". Oka a szervezet cirkadián ritmusának felborulása, mely a több időzónán való átrepülés következménye. A szervezet biológiai órája és a másik földrész órája közötti deszinkronizáció.A repülőgépen levő száraz levegő okozta folyadékveszteség, a megváltozott kulturális, szociális, táplálkozási szokások, a verseny előtti szorongás felerősítheti a tüneteket.

Tünetek:

  • periodikus fáradtság
  • éjszakai insomnia (alvásképtelenség)
  • zavartság, dezorientáltság
  • fokozott irritabilitás
  • életerő átmeneti elvesztése
  • étvágytalanság, hányinger

A tünetek kifejezettebbek:

  • kelet felé való utazáskor
  • idősebbeknél
  • nem sportolóknál
  • nőknél (a menstruációs ciklus felborulását eredményezheti)


Cirkadián ritmus
A szervrendszerek élettanilag összehangolt működése, mely magába foglalja a testhőmérséklet, anyagcsere, légzés, keringés, központi idegrendszer szinkronizációját és 20-28 óránkénti periódikus változásait. Szabályozó központja az agyban a hypothalamus suprachiasmatikus magja és a corpus pineale által termelt neurotransmitterek: melatonin, szerotonin által történik. Ezen hormonok termelődése váltja ki a nappali éberséget és éjszakai álmosságot, alvásérzetet, mely külső környezeti hatás (éjszakai sötétség, nappali világosság ) következménye. Alváshiány, éjszakai munka, állandó éjszakai világosság, és több időzónán való gyors áthaladás a cirkadián ritmus felborulását válthatja ki.
        
Szervezetünk működési ritmusa a következő:

  • Testhőmérséklet
    Hajnal 4 órakor a legkisebb, majd fokozatosan emelkedik 18 óráig, utána fokozatosan csökken. Az átlagos napi ingadozás 0,4-0,5 C. Exogén befolyásoló tényezők: testedzés, alvás.
  • Szív-érrendszer
    Ebéd után csökken a vérnyomás, majd fokozatosan emelkedik , csúcsa 15-16 óra köril van.
    Exogén befolyásoló tényezők: étkezés, testedzés, alvás.
  • Légzésritmus
    Hajnal 3óra és 8 óra között a legalacsonyabb a kilégzési térfogat, ezért asthmás sportolóknál a reggeli  intenzív edzések kerülendők.
  • Anyagcsere
    A plazma szabad zsírsav szintje az éjszakai órákban éri el csúcspontját. Az oxigénfelhasználás (VO2) 20-22 óra után fokozatosan csökken, legalacsonyabb pontját hajnal 4 órakor éri el.
  • Emésztési funkciók
    Hajnal 2 órakor a gyomorürülés sebessége a legalacsonyabb majd fokozatosan emelkedik, csúcspontját reggel 8 óra körül éri el. 
    A vizelet elektrolit tartalma 16 óra körül a legmagasabb.
  • Hormontermelődés
    A Cortisol és Növekedési hormon szintjét az alvás és a fizikai aktivitás befolyásolja.
    Az Adrenalin és Noradrenalin szint délután a legmagasabb.
  • Sportteljesítmény
    A legintenzívebb edzésmunka 19 óra körül valósítható meg. 400 és 100 méteren az úszási sebesség hajnal 6 órakor a legalacsonyabb, majd fokozatosan emelkedik 19-22 óráig, utána csökken.
    Az izmok rugalmassága 12-24 óra között, kontrakciós ereje 14-19 óra között a legnagyobb.

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!