Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel

Ez az állítás nem csak a mozgással kapcsolatban helytálló, hiszen ha egy szűk, zárt környezetből kilépünk máris igaz, hogy kitárul előttünk a világ. Előttem nem csak a világ tárult ki az új életformámmal, hanem én tágítottam tovább a határokat, keresve a további lehetőségeket. Mi az, amit még meg tudok csinálni, mire vagyok még képes? Kipróbáltam magam a gyaloglásban, a gerinctornában, az úszásban, elkezdtem edzőterembe járni, amely mind-mind az állóképességem növelését, az erőnlétem fokozását, a mozgást szolgálta.

Ez az állítás nem csak a mozgással kapcsolatban helytálló, hiszen ha egy szűk, zárt környezetből kilépünk máris igaz, hogy kitárul előttünk a világ. Előttem nem csak a világ tárult ki az új életformámmal, hanem én tágítottam tovább a határokat, keresve a további lehetőségeket. Mi az, amit még meg tudok csinálni, mire vagyok még képes? Kipróbáltam magam a gyaloglásban, a gerinctornában, az úszásban, elkezdtem edzőterembe járni, amely mind-mind az  állóképességem növelését, az erőnlétem fokozását, a mozgást szolgálta.

Férjem unszolására, aki nagyon szeret kerékpározni és baráti társasággal bejárta már hazánk valamennyi érdekes, természeti szépségekben bővelkedő táját, sőt át-átkerekezett a szomszédos országokba is, én is megpróbálkoztam a kerékpározással. Azonnal kiderült, hogy ehhez megint más izmok kellenek, mint az előző mozgásformákhoz és persze a gerinc problémám miatt egy nagyon jó minőségű kerékpárra is szükségem van. Gerincműtétem során deréktájon titánium csavarokkal rögzítették a csigolyáimat, a fejembe vésték, hogy nem szabad elesnem. Az addig amatőr szinten és időjárás függő síelés és korcsolyázás már szóba sem jöhetett. Szembe kellett néznem a saját félelmeimmel, mivel nem voltam egy rutinos kerékpározó. Fontos nekem a kerékpáron az első teleszkóp, a rugós nyeregcső az úthibákból adódó rázkódások tompítására, a megfelelő méretű kerékpár, az egyenes deréktartáshoz és a lábak kinyújtásához, a többi már inkább csak kényelmi tartozék. Bizton állíthatom, s az én értékítéletem szerint a legnagyobb dolog az, ha az ember szembenéz a saját félelmeivel és túl tud lépni önmagán is. A kerékpározásnál is a fokozatosságot és a folyamatosan növelt terhelést alkalmaztam. Én a városban nem nagyon szeretek kerekezni, főleg a kerékpárúton sétálgató gyalogosok és szaladgáló kutyák miatt. Hétvégenként kerekedünk fel és túrázunk. Távolabbi vidékre az autó vonóhorogra szerelhető kerékpártartón visszük a járgányokat. Mindig van a túra során látnivaló, több pihenő, ketten vagy nagyobb baráti társasággal megyünk. Férjem szervezi meg az utakat, nagy része nyilvános, közzéteszi a honlapján is, amelyre túrázni szerető, megfelelő műszaki állapotú kerékpárral rendelkező, önmaga teljesítményét ismerő idegenek is bejelentkezhetnek. Dietetika tanárnőmtől, aki egyben barátnőm is, kaptam felkészítést a sportolásos evés-ivás tekintetében. Ez legalább olyan fontos az út során, mint a jó bringa.


Nagyon megszerettem a kerékpározást, a kezdeti 20-30 km-es utakat követően már 60-70-80 km-t is le tudok tekerni, sőt volt már, hogy sík terepen felállítottam a saját rekordomat egy 88 km-es túrával. Idén már több napos túrát is bevállaltam, amelyben még egy kenutúra is benne volt.

Fontos számomra továbbra is, hogy edzőterembe járjak, hogy az izmaimat karban tartsam, edzésben maradjak.

Életem visszaállt abba kerékvágásba, melyben helyet kapott a mindennapi, hosszú, pihentető alvás, az elengedhetetlen és rendszeres mozgás, a kikapcsolódás, a szellemi és fizikai leterheltség jó aránya. Őszintén szólva jobban érzem magam a bőrömben, mint fele ennyi idősen. A munkával és a határidőkkel járó stresszt kiiktattam az életemből, helyébe a filmek, a zene, az olvasás, az internet, a szenior képzések kerültek. Kiválóan belefér minden a napjaimba, jól használom ki a rám szakadt napi 24 órát. A munkával töltött aktív időszakot követően is ugyanolyan érdeklődő, hírekre szomjazó, a legújabb technikát kedvelő ember maradtam, mint azelőtt.

2015-ben 1500 km-t kerekeztem. Nagyon büszke vagyok a saját teljesítményemre és egy-egy túra után bizony el szoktam mondani, hogy megint átléptem a saját határaimat, így tágul nekem a világ.

A saját tapasztalatairól szóló cikksorozatot Horváth Judit írta!

Eddig cikkek:

  1. Hányszor hallottuk már  
  2. Lehet nulláról kezdeni 
  3. Lehetőségek minden mennyiségben
  4. Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel
  5. Minden változás úgy kezdődik, hogy az ember mer egy nagyot lépni

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!