Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Válaszd az egészséget, légy aktív – A kezdetek

A rendszeres fizikai aktivitás nem csak a mindennapok terhének cipelésében segít, hanem számos betegség, mint pl. a 2-es típusú cukorbetegség, csontritkulás, vastagbél daganat, elhízás stb. megelőzésében is élen jár. A testi folyamatok befolyásolásán felül oldja a stressz-, szorongás-, depresszió tüneteit, emellett a szellemi funkciókat (pl. memória) is javítja. A rendszeres testmozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás az élet kiteljesítésében és annak pozitív, aktív, egészséges megélésében játszik szerepet. Az alábbiakban számos gyakorlati tanácsot fogalmazunk meg a rendszeres fizikai aktivitás elkezdésére, folyatatására vonatkozóan az idősebb korosztály számára.

Készítsünk tervet

Bármilyen mozgásprogramba kezdünk, nagyon lényeges, hogy tartsuk be a fokozatosság elvét. Lassan, óvatosan kezdjük el az adott mozdulatot és az intenzitást nagyon óvaosan emeljük. Maradjunk mindig a realitás talaján és edzettségi szintünknek megfelelő edzésprogramot végezzünk. Már 10 perc is számít!

Mozgásforma választás

Olyan sportágat, mozgásformát válasszunk, amelyet kedvvel végzünk, amelyben örömünket leljük. Ha nem találunk rá elsőre, ne adjuk fel, próbáljunk ki más mozgásformákat is.

Jelöljünk ki egy napot a naptárban...

  • ...és kezdjük el!

Válasszunk időpontot

  • Olyan időpontot válasszunk a testmozgásra, amely nem változtatja meg gyökereiben napjaink ritmusát. Lényeges, hogy később már ne kelljen a naptárra nézi, hanem váljon rutinszerűvé az edzésprogram.

 

Állítsunk fel néhány célt:

  • „Minden étkezés után gyalogolni fogok legalább 10 percet."
  • „Kicsit távolabb fogok leparkolni a bevásárlóközponttól és a távot gyalog teszem meg."
  • „Elviszem az unokákat a játszótérre."
  • „Minden nap elmegyek kutyát sétáltatni."
  • „Csatlakozom egy gyalogló-, kerékpározó csoporthoz."
  • „Kenyérért, tejért gyalog megyek."
  • „Minden héten eljárok táncolni."

 

Hogy egyszerűbb legyen...

Használjunk emlékeztető cédulát

  • Cédulázzuk ki a hűtőszekrényt, tükröt, ajtót, hogy mindig szemünk előtt legyenek aktuális mozgásprogramjaink.
  • A gyaloglócipőt tartsuk mindig szem előtt (autóban vagy a bejárati ajtó előtt)

 

Váljon rutinná

  • Tervezzük meg a mozgásprogramot időpont és időtartam szempontjából
  • Rendszeresítsünk időpontot a mindennapos fizikai aktivitásra és vezessük be a határidőnaplóba

 

Legyünk nyitottak

  • Vegyük be a mozgásprogramba barátainkat, ismerőseinket, családtajainkat, szomszédainkat. Ezáltal kevésbé válik unalmassá a mozgásprogram és könnyebb rászánni magunkat a mozgásra.

 

Vezessünk naplót

  • Írjuk le a fizikai aktivitással töltött idő jellemzőit: mennyi ideig tartott, milyen mozgást végeztünk, mennyire fáradtunk el tőle
  • Készítsünk aktivitás-tervet és ragasszuk ki a hűtőszekrényre.

 

Válasszunk egy élő példát

  • Nézzünk szét ismerőseink között és válasszunk valakit, aki példaképünk lehet a fizikai aktivitás terén. Próbáljuk elérni, ill. követni az ő aktivitási szintjét.

 

Változtassunk időnként a fizikai aktivitáson

  • Az unalom elkerülése és a hatákonyság fokozása érdekében 3-6 havonta kisebb-nagyobb mértékben érdemes megváltoztatni a mozgásprogramot
  • Évente-kétévente próbáljunk ki új sportágakat, mozgásformákat

 

Gördülékeny folytatás

Elkezdeni még csak-csak ... de kitartani: ez egy nagy kihívás. Mert sokszor előfordulhat, hogy valami gátat szab a mozgásprogramnak...

Sérülés, baleset után?

  • Ha sérülés, baleset után szeretnénk visszatérni a régi edzéstervhez, akkor figyeljünk arra, hogy fokozatosan, lassan építsük fel a a programot. Ne legyünk türelmetlenek, ha nem megy ne erőltessük, csak arra törekedjünk, hogy minden nap egy hajszállal többet mozogjunk.

 

Már nincs idő a mozgásprogramra?

  • Rendezzük át az órarendet és próbáljunk más időpontot teremteni az aktivitásra.

 

Már nem okoz örömet a testmozgás?

  • Ha már kezdjük unni az adott mozgásprogramot, akkor próbáljunk változtatni rajta. Akár úgy, hogy vonjuk be egyik barátunkat vagy csatlakozzunk klubhoz-, csoporthoz.

 

Túl nagy erőfeszítésbe telik?

  • Állítsunk fel néhány rövidtávű célt és annak elérésekor jutalmazzuk meg magunkat.

 

Nem érezzük szükségét?

  • Próbáljunk valami mást és gondoljunk a rendszeres sport jótékony hatásaira.

...

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!