Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

A biztonságos testmozgás alapelvei

Úgy véljük, bizonyítottnak tekinthető, hogy a testmozgás, testedzés, sport mind a szervek felépítését, szerkezetét, mind pedig működését befolyásolni tudja

Esterházy János Nepomuk 1792-ben írt könyvében máig is ér­vénnyel bíróan fogalmazza ezt meg:

"A mozgás által sok nyavalyának nem csak eleit lehet venni, ha­nem még sokakat meg is lehet gyógyítani. De valamiképpen az il­lendő mozgás a test egérséginek fenntartására igen szükséges, úgy ellenben a felettébb való mozgás, vagy munkásság nagyon ártal­mas."

Ahhoz tehát, hogy az a testmozgás, amit végezni kívánunk biz­tonságos és hatékony legyen, bizonyos irányelvekkel tanácsos megismerkedni, amelyek segítségével eldönthető mikor szükséges, vagy mikor nem szükséges orvosi vizsgálat, illetve konzultáció a ke­zelőorvossal mozgásprogram megkezdése előtt.

Az edzéstervnek az alábbi szempontoknak kell megfelelnie:

Egyes számú szempont a betegek számára az elérhetőség. Az el­érhetőséget kétféle jelentésében értjük: elérhető legyen földrajzi érte­lemben, vagyis otthonában (pl. szobakerékpár), vagy közvetlenül la­kóhelye környékén tudjon rendszeres testedzést végezni, és elérhető legyen pénzügyi értelemben, vagyis anyagi lehetőségeit ne haladja meg. Az otthoni körülmények között, önállóan végzett edzésprogram ez utóbbi feltételnek is sokkal több beteg számára felel meg, miután ma még széles körben kevéssé tekinthetők elterjedtnek a munkahe­lyek, önkormányzatok, lakóközösségek által betegek számára szer­vezett testedzési lehetőségek. A különféle szabadidőklubok terjedő­ben vannak, s bár ezek elsősorban egészségesek számára nyújtanak

A fokozatosság nagyon fontos a mozgás bevezetésekor, a gyakorlatok gyakoriságakor és gyakorlatsorok összeállításánál. Számunkra elvégezhető nehézségű gyakorlatokkal kezdjük a testedzést, majd azok gyakorlási számával és nehézségi fokával növeljük testedzésünket.

A második szempont a biztonság. Az edzésprogram tervezésénél figyelembe kell venni az életkort, nemet, fizikai teljesítőképességet, a betegség szabta korlátozó tényezőket, valamint azt is, hogy korábban fizikailag aktív, vagy mozgásszegény életmódot folytatott-e, vagy sem. 

A harmadik szempont a hatékonyság. Meglehetősen alacsony intenzitású, rendszeresen végzett testedzés is kedvező hatást gyakorol például a csontállományra, a szénhidrát anyagcseréjére, az elhíásra, vagy a koszorúér-betegség rizikó-faktorraira különösen, ha a beteg addig mozgásszegény életmódot folytatott.

Végül a negyedik szempont, hogy Ön élvezze a testmozgást. Leginkább a nagy izomcsoportokat ritmikusan megmozgató, dinamikus jellegű mozgásfajtákat szoktuk ajánlani, mint például: séta, gyaloglás, kocogás, futás, evezés, úszás, kerékpározás, stb.

A betegek edzésprogramja tehát - bár hasonlítható a gyógyszerek receptre történő felírásához - alapvetően különbözik a hagyományos gyógyszerekkel való kezeléstől. Hasonlít annyiban, hogy orvosi vizsgálatot követően kerül sor a testmozgás adagolására vo­natkozó irányelvek előírására. Ez azonban nem azonos azzal, ami­kor a kezelőorvos előírja, hogy ebből, vagy abból a készítményből napi egy, vagy két szemet kell étkezés után bevenni, s a beteg fel­adata csak az előírások betartása. Az orvos által megadott irányel­vek szem előtt tartásával a betegnek önmagának kell edzéstervét elkészítenie, s annak végrehajtása önmaga aktivitását kívánja meg. Más oldalról tekintve tudatosabban kell figyelnie saját szervezetének reakcióira testedzés közben, mert ezek visszacsatolást jelentenek arra vonatkozóan helyes-e az előirt edzés, vagy annak módosítása válik szükségessé, netán orvosával való konzultáció ajánlatos. Mindez a tradicionális orvos-beteg kapcsolatnál jóval önállóbb pozí­ciót biztosít a beteg számára.

Összefoglalva

a rendszeres testmozgás hatása betegségek megelőzésében és kezelésében bizonyított tény; betegeknél a testmozgás hiánya tovább rontja a betegség okozta kóros állapotot; a betegeknek edzéstervük összeállításánál több szempontot kell figyelembe venniük: elérhetőség, biztonság, hatékony­ság élvezetesség; a betegek számára a testedzés nagyobb önállóságot, aktív részvételt jelent önmaguk állapotának javításában, egy jobb életminőség elérésében.

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!