Sport egészségesen

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Ezen vizsgálatokat az Országos Sportegészségügyi Intézet sportegészségügyi szakrendelésének, valamint az Országos Sportegészségügyi Hálózatnak a sportorvosai végzik 18 éven aluli versenyzőnél félévente, 18 év felett évente. A sportorvosi vizsgálatokat úgy kell időzíteni, hogy legalább 6 hét legyen a verseny előtt az esetlegesen szükséges gyógykezelésre. Versenyezni - néhány sportág kivételével - csak érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. (A sportorvoslás szabályait a 215/2004. (VII.13.) kormányrendelet rögzíti – ld. 5. sz. melléklet) A módszertani levél tartalmazza a sportorvosi vizsgálat részeit az egyes sportágakban, a sportorvosi minősítés szempontjait egyes betegségek, kórállapotok szerint. Utóbbin belül jelentőségénél fogva kiemelt részletességgel tárgyalja a cardiovascularis betegségeket. A sportágak különböző típusú osztályozásait tartalmazó táblázatok elősegítik a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő mérlegelés alapján történő elbírálást. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Láz

Láz

Miként befolyásolja a láz (a testhőmérséklet kóros emelkedése) az edzésmunkát, sportolást? Teljes cikk megtekintés

Hörghurut

Hörghurut

A légcső és hörgők heveny gyulladása, mely heveny felső légúti fertőzés részjelensége. Kialakulásában vírusok, baktériumok játszanak szerepet. Hajlamosító tényező a légszennyezettség, dohányfüst, gyenge ellenálló-képesség. A fertőzés gyakran spontán lezajlik, maradéktalanul gyógyul Teljes cikk megtekintés

Gyomor-bélhurut

Gyomor-bélhurut

A gyomor és bélnyálkahártya heveny gyulladása, melyben számos kiváltó ok játszhat szerepet, például gyógyszerek, alkohol, fertőzések, stressz Teljes cikk megtekintés

Aktív gyerekek

Nyomtat Küldés

Gyermekkori elhízás és sport

Statisztikai adatok alapján legalább a gyermekek 2o%-a elhízottnak tekinthető. Ez a magas arány indokolja egyrészt, hogy a gyermekkori elhízás megelőzésére minél nagyobb hangsúly helyeződjék, másrészt viszont a már elhízott gyermekek kezelésében minél hatékonyabban alkalmazzuk a sportot, testmozgást.

A gyermekkori elhízás okai közül - amennyiben nem valamilyen elsősorban hormonális betegség áll a háttérben - legfontosabb a mozgásszegény életmód és a kalóriadús táplálkozás. A mozgásszegény életmód okairól már esett szó,  az egészségtelen - kalória-, zsír-és szénhidrátdús, zöldség és gyümölcsben szegény - étrend ellen napjainkban már folyik a küzdelem, utalnánk csak a gyermekélelmezés, vagy az iskolai büfék megreformálására történő törekvésekre.

Népegészségügyi szempontból súlyosbítja a helyzetet, hogy kövér gyermekből általában  elhízott felnőtt lesz, az elhízás minden egészségügyi kockázatával: cukorbetegség, magasvérnyomás betegség, szélütés, koszorúér betegség, vagy más érbetegségek, esetleg rosszindulatú daganatok. Mindez nyomatékosítja a gyermekkori elhízás megelőzését és kezelésének szükségességét.

A fizikailag aktív életmódra a szülőknek kell jó példát mutatniuk, bíztatva a gyermekeket arra, hogy legalább napi 6o percet szabadlevegőn, kezdetben játékkal, majd játékos sportolásal, illetve a későbbiekben versenyszerü sporttevékenységgel töltsenek. Ezzel párhuzamosan  tanácsos korlátozni a TV nézéssel, video játékokkal eltöltött időt. Bátoritani kell a gyermekeket  iskolai és iskolán kivüli sporttevékenységekben, mozgásprogramokban való részvételre. Nyomatékosan tartjuk szükségesnek annak hangsúlyozását, hogy csak olyan mozgásformákat  lehet eredményesen ajánlani gyermekeknek, amelyeket szeretnek csinálni, örömüket lelik  benne.

Tanácsos, hogy a szülők különös gondot fordítsanak a sportoló gyermekek étrendjére. Ez kövér  gyermekekre még inkább vonatkozik. A sportélelmezésben jártas dietetikusok tudnak erre vonatkozón tanácsot adni. Itt jegyeznénk meg, hogy sportoló -különösen versenyszerűen sportoló gyermekeknél különös elővigyázatosság szükséges a táplálékkiegészítők használatánál ( fehérje, aminósav, kreatin, stb. készítmények). Használatukra vonatkozóan tanácsos sportorvos véleményét kikérni.

A fejlődésben lévő csontozat 18-20  éves korig sebezhetőbb a sérülésekkel szemben, erre az edzéseken, versenyeken különös figyelmet kell fordítani, főképpen az edzők részéről.

Elhízott, vagy túlsúlyos gyermekek esetében különös szempontot jelent, amit a sportban elért sikerélmény biztosíthat a környezet, iskolatársai által kövérsége miatt kicsúfolt fiatal számára. Ennek kedvező, a gyermek önértékelését javító hatását nem lehet túlbecsülni. Bizonyos sportágak - például a súlycsoportos sportágak (birkózás, ökölvívás, cselgáncs), vagy az atlétika dobó számai - esetében  a magasabb testsúly kifejezetten előnyt jelenthet. A  rendszeresen sportoló gyerek, vagy serdülő zsírtömege az edzésmunka hatására csökkenni, izomtömege pedig növekedni fog, esetleg változatlan testsúly mellett. A testösszetétel kedvező változása és az esetleges sportbéli sikerek pozitív hatása a gyermek számára egy jobb életminőség elérését jelenti.

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Érdekességek

Sportoló gyermekek védelme - UNICEF

Kiadvány a sportoló gyermekek védelméről, egy témáról amelyről Magyarországon még mélyen hallgatnak: PROTECTING CHILDREN FROM VIOLENCE IN SPORT Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori elhízás és sport

Gyermekkori elhízás és sport

Statisztikai adatok alapján legalább a gyermekek 2o%-a elhízottnak tekinthető. Ez a magas arány indokolja egyrészt, hogy a gyermekkori elhízás megelőzésére minél nagyobb hangsúly helyeződjék, másrészt viszont a már elhízott gyermekek kezelésében minél hatékonyabban alkalmazzuk a sportot, testmozgást. Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Korábban a cukorbeteg gyermekeket eltiltották a sportolástól, mai felfogásunk szerint megfelelő orvosi ellenőrzés mellett elvileg mindenfajta sporttevékenység űzhető ... Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Miért sportoljanak a gyerekek?

Miért sportoljanak a gyerekek?

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés

A sportorvos tíz  tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A sportorvos tíz tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés