Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Itt az influenza szezon

Az influenza megnevezés olasz eredetű, az „influenza di freddo”, azaz a „hideghatás” kifejezésből ered. Ma a hétköznapi nyelv általában minden felső légúti fertőzést influenzának nevez, voltaképpen helytelenül.

Mi is az influenza?

Az influenza megnevezés olasz eredetű, az „influenza di freddo", azaz a „hideghatás" kifejezésből ered. Ma a hétköznapi nyelv általában minden felső légúti fertőzést influenzának nevez, voltaképpen helytelenül. Ugyanis kb. 200 féle vírus okoz felső légúti fertőzéses tüneteket, náthát, orrdugulást, torok- és fejfájást, hőemelkedést, izom- és ízületi fájdalmakat, rossz közérzetet. Ezek a vírusok cseppfertőzés útján terjednek, egyetlen náthás ember egy kb. 50 m-es körben képes a vírusait tüsszentéskor, köhögéskor a levegőbe szórni a légutairól származó apró cseppecskékben. Tehát a köhögős, náthás beteg nagyon fertőz!

A légúti fertőzést okozó 200 féle vírus közül csak egy az influenzavírus. Kitüntetett szerepét annak köszönheti, hogy az általa okozott fertőzés sokkal súlyosabb, mint egy átlagos megfázás. A valódi influenzavírus okozta influenza nagyon magas lázzal, gyengeséggel, elesettséggel, komoly fejfájással, végtagfájdalommal és általában hasi tünetekkel, hányingerrel, akár hányással, hasmenéssel és hasfájással is jár. Az influenzás beteg akár napokig alig tud felkelni, étvágytalan, erőtlen. Az influenzavírus okozta fertőzés sokkal gyakrabban fertőződik felül baktériummal, nem ritka a szövődményként jelentkező tüdőgyulladás. Ilyenkor a beteg ismét nagyon lázas lesz, kínzó, száraz köhögése erősödik, hurutossá válik, gennyes, akár véres köpetet ürít.

És hogyan kerülnek ezek a légúti fertőzések a megfázással kapcsolatba? Nagyon egyszerűen, hiszen a hideg levegővel érintkező bőr és légúti nyálkahártya erei összehúzódnak. Aki fázik nemcsak elsápad, hanem az orr és garat nyálkahártyájának az ellenálló képessége is a vérellátás romlása következtében esendővé válik egy fertőzéssel szemben. Ha fázunk és egy vírus éppen arra repül egy nyálkacseppen, mert a környezetünkben valaki tüsszög, nagy az esély rá, hogy megtelepszik a légutainkon, gyulladást okoz és másnap már mi terjesztjük a fertőzést tovább.

A légúti vírusfertőzések lappangási ideje 24-48 óra. Amennyiben nem következik be bakteriális felülfertőződés, azaz szövődmény, a gyulladásos tünetek 3-4 nap alatt lezajlanak és az adott vírussal szemben ellenállóvá válik a szervezet.

Mikor szövődményes a felső légúti vírusfertőzés?

Ha az orr, a garat, a légcső nyálkahártyáján megtelepszik egy vírus, gyulladást okoz. A nyálkahártya megduzzad, fájdalmassá válik, a beteg nehezen kap levegőt, nehezen nyel. A gyulladt nyálkahártya fokozott nyáktermelése miatt a beteg náthás lesz, köhögni kezd. Ez a gyulladás néhány nap alatt lezajlik. A vérbő nyálkahártyán azonban könnyen elkezd szaporodni egy baktérium is, súlyosbítva a gyulladásos tüneteket. A baktérium okozta felülfertőződést hívjuk a vírusfertőzés szövődményének. Felülfertőződés jele a köpet gennyessé válása, a köhögés súlyosbodása, a láz megemelkedése, a beteg általános erőnlétének, étvágyának a romlása. A legsúlyosabb légúti szövődmény a tüdőgyulladás.

A bakteriális felülfertőződés kezeléséhez a tüneti szereken (lázcsillapító, orrcsepp, köptető elsősorban) kívül antibiotikumra is szükség van.

Megelőzhetők-e a megfázásos megbetegedések?

Influenza szezonban nagyon fontos kivédeni a lehűlést. Megfelelően, rétegesen érdemes öltözködni, könnyen alkalmazkodva a külső, illetve a házon belüli hőmérséklethez. Kisgyerekeknél különösen oda kell figyelni, hogy téli kabátban ne izzasszuk a babát a meleg lakásban, mert ha megizzadva kivisszük a hidegre, nagyon könnyen lehűl és fokozottan fogékonnyá válik egy vírusfertőzéssel szemben.

Érdemes a túlzsúfolt, rossz szellőzésű helyeket kerülni. Mossunk minél többet kezet. Hordhatunk magunknál egy gyógyszertárban kapható orrkendőt is, hogy felvehessük, ha valaki a környezetünkben köhög-tüsszög.

Fogyasszunk minden étkezéshez nyers zöldséget, gyümölcsöt is! A friss vitaminok, ásványi anyagok segítik az immunrendszer fertőzésekkel szembeni védő funkcióját. Multivitamint is hasznos rendszeresen szedni. A testi és lelki kimerültség ugyancsak fogékonyabbá tesz a fertőzésekkel szemben, vigyázzunk magunkra, pihenjünk eleget!

Lázzal járó légúti fertőzések kezelése

Mivel a légúti fertőzések nagy részét vírusok okozzák, nagyon fontos a megfelelő és hatékony tüneti kezelés. A beteg pihenjen 2-3 napot. Ne menjen közösségbe, részben, hogy könnyebben és gyorsabban átvészelje a megbetegedést, részben, hogy ne fertőzze tovább munkatársait, iskolai vagy óvodai társait és ne keletkezzen járvány.

A lázat, hőemelkedést és a gyulladásos tüneteket lázcsillapítóval, gyulladáscsökkentővel kell kezelni. Nagyon hatékonyak a szalicilsav tartalmú láz- és gyulladáscsökkentők, amelyeket az akut gyulladás néhány napja során rendszeresen szedhetünk. 38 fok feletti láz esetén a lázcsillapítót hűtőfürdővel vagy percekig tartó zuhanyozással, illetve az egész testet beburkoló borogatással egészítsük ki.

Fontos a minél nagyobb mennyiségű meleg folyadék fogyasztása, ami pótolja a szuszogással, izzadással történő fokozott folyadékvesztést. Étrendi megszorításra nincs szükség, könnyen emészthető ételeket adjunk betegünknek, egyszerre keveset, inkább naponta többször.

Amennyiben 3 napon belül a panaszok nem enyhülnek, forduljunk orvoshoz, aki eldönti, hogy egy esetleges bakteriális felülfertőződés bekövetkezett-e, van-e szükség antibiotikumra, esetleg kiegészítő vizsgálatokra.

 

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.