Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Természetes érzés egy kiadós edzés után a fáradtság. Felmerül viszont a kérdés, hogy miért van az, hogy a kimerültség mellett mégis sokkal erősebb az a boldogság, ami egész testünket elönti.

Dr. Pucsok József Márton, az Arnica RUN futóközösség sporttudományos szakértőjétől, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet egyetemi docensétől most megtudhatjuk, miben rejtőzik a futók jókedvének  titka. 

Hogyan hat a futás a szellemi egészségre?

A rendszeres fizikai aktivitás a testi-szellemi egészség meghatározó eleme. A napi stressz kezelésének nincs egyszerűbb és egészségesebb módja a sportnál. A mozgás hatására felfrissülünk, sikerélménnyel, pozitív érzéssel, önbizalommal tölt el bennünket.  Egy alapos, fárasztó edzés után sokkal jobban alszunk, segít „megtisztítani" az elmét, vérkeringést fokozó hatásán keresztül pedig javítja a koncentrációt, a memóriát. A rendszeres testmozgás átsegít az élet nehézségein, kisebb eséllyel leszünk rosszkedvűek, esetleg depressziósak.

Miért érzünk futás közben és után boldogságot?

Az endorfin egy erőteljes hatású kémiai anyag, melyet az agy nagyobb mennyiségben termel sportolás közben. Általában bármilyen fizikai kimerültséggel járó testmozgás képes kiváltani a fokozott endorfintermelést és az azzal járó jótékony hatást, így a futás is. Ez az a fajta ún. jóleső fáradtság érzés, amit a testmozgás során és főleg utána is érzünk.

Sportolás közben szervezetünk felélénkül, a vérkeringés fokozódik, a hangulatunk javul. Ez közérzetünkre és kedélyállapotunkra is pozitívan hat. A kitűzött cél teljesítése sikerélményt biztosit, ami ugyancsak boldogságérzetet okoz, sőt pozitív energiákat szabadít fel bennünk.

A futás közben termelődött endorfin milyen hatással van a szellemi és fizikai teljesítőképességre?

A megnövekedett endorfinszint illetve a tudat, hogy újra sikerült legyőzni önmagunkat, további motivációt jelent ahhoz, hogy a mozgás életünk szerves részévé váljon.

Van más hormon, ami sportolás hatására termelődik a szervezetben és pozitív érzést idéz elő? Beszélhetünk adrenalin termelődésről olyan esetben is, amikor nem versenyhelyzetről van szó?

A fizikai aktivitás hatására rögtön mérhető a dopamin, az epinephrin (adrenalin), és a szerotonin szint emelkedése. Ezek a vegyületek javítják a koncentrációt. Az adrenalin egy közismert, ún. stresszhormon, fokozott testi-szellemi igénybevétel esetén felkészíti a szervezetet, hogy magasabb teljesítményt tudjon nyújtani. Tehát nemcsak a sporttevékenység, hanem például a vizsgadrukk kiváltotta stressz is beindítja az adrenalin fokozottabb termelődését.

A rendszeres sportolás egy másik jótékony hatása egy közismert betegség, a figyelemzavaros hiperaktivitás (ADHD) esetén mutatkozik meg. A fizikai aktivitás kiváltotta biokémiai változások az ADHD kezelésekor alkalmazott gyógyszerek hatásaihoz hasonlóak.  

Miért tudjuk mégis sokszor nehezen rávenni magunkat a futásra?

Ahogy a mondás tartja: „minden kezdet nehéz". Valóban sokszor nagy akaraterőre, önfegyelemre van szükségünk, hogy felálljunk a kanapéról és felvegyük a futócipőt. Fáradtan hazaérkezünk a munkából és tévesen úgy gondoljuk, a legjobb pihenés a fekvés, televíziózás. Csak az első egy-két kilométer teljesítése a nehéz, úgy 10-15 perc után, ahogy izomzatunk vérkeringése és egész testünk felélénkül, már érezzük, érdemes volt elindulni. Ne feledjük a mozgás, önmagában is gyógyszer. Mindenki számára, bármilyen formában, az év bármelyik időszakában igénybe vehető csodaszer.

Amerikai tudósok szerint a rendszeres testmozgás akár 3-5 évvel meghosszabbíthatja életünket. Lebegjen ez a szemünk előtt, és így majd még jobban megy.

Szeretnél még több szakértői tippet olvasni a témában?

Kövesd az Arnica RUN közösséget Facebookon, ahol Kazi Tamás, Papp Krisztina tanácsaival is találkozhatsz, vagy olvasd az arnica.info.hu blogunkat!

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.