Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi.

Irányelvek testedzésre rákos betegeknek

A mozgás fajtája: nagy izomcsoportokat igénybe vevő mozgásfajták, leginkább séta, gyaloglás, szobakerékpár ajánlható, mint legbiztonságosabb és a beteg részéről is könnyebben végezhető testedzés.

A mozgás intenzitására és tartamára vonatkozóan mindig kérje ki orvosa véleményét!

 

Bizonyos tünetek, panaszok, leletek esetében nem, vagy csak igen óvatosan, esetleg orvosi ellenőrzés mellett végezhető testmozgás:

  • Lázas állapot:
    lázas állapotban (38 °C feletti hőmérséklet) egyébként sem javallt testedzést végezni, annál is inkább, mert fertőzés jele lehet
  • Járási bizonytalanság, szédülés, mozgáskoordináció zavara:
    balesetveszély miatt testedzés nem javasolt
  • Súlyosan leromlott állapot a betegség előtti testsúly több mint 35%-ónak elvesztése:
    miután ez többnyire az izomtömeg elvesztését jelenti, a beteg csak igen mérsékelt mozgásra képes
  • Csontfájdalom:
    lehetséges a csontban áttétel, ezért a csonttörés kockázata nagyobb, lassú séta ajánlható
  • Légszomj:
    kezelőorvosával konzultáljon az okáról ·
  • Hányinger:
    ha mozgás váltja ki, csak annyi testmozgást végezzen, ami még nem okoz panaszt
  • Kínzó fáradtság, vagy izomgyengeség:
    ha mozgás váltja ki, csak annyi testmozgást végezzen, ami még nem okoz panaszt

 

A tartós, a kezelések alatt és azokat követően is hosszú ideig fennálló fáradtságérzés a betegek életvitelét leggyakrabban megkeserítő panaszok egyike. Az izomzat nagy mértékű legyengülése, az izomtömeg csökkenése következménye egyrészt a betegségnek, másrészt a kezelésnek is. Elkerülendő a fáradtságot a betegnek gyakran tanácsolják a sok pihenést, fizikailag kímélő életmódot. Ez a jó szándékú javaslat azonban az elérendő céllal ellentétes eredményre vezet: a mozgáshiány többnyire csak fokozza az izomzat sorvadását, ami a teljesítőképességet, testmozgást tovább nehezíti. Ezért a mindennapi életvitelhez szükséges tevékenység mind nagyobb erőfeszítést igényel, már igen kevés mozgás is fáradtságot okoz. Az óvatosan kezdett, fokozatosan növekvő terhelést jelentő edzésprogram segítségével lehet kitörni ebből a lefelé vezető spirálból, amelyet már más betegség vonatkozásában említettünk.

Amint a beteg tapasztalja, hogy mind többet és többet tud teljesíteni, visszanyeri önbizalmát, s nem érzi azt, hogy csupán passzív eszköze a diagnosztikai és kezelési procedúráknak, de aktívan tudja alakítani saját egészségi állapotát.

 

Útmutató rákos beteg testedzéséhez

  1. 1. A szűrővizsgálatok mind szélesebb körben való elterjedése, a modern diagnosztikai lehetőségek, módot adnak a rák korai felismerésére, a megfelelő kezelés révén pedig jelentősen javultak a túlélés esélyei. Az alkalmazott kezelés azonban többnyire számos kísérő tünetet okoz, ami a beteg közérzetét nagymértékben rontja ezért általában inaktív, mozgásszegény életmódot folytat.
  2. 2. A túlzottan kímélő életmód tovább rontja a teljesítőképességet, kevés testmozgás is panaszokat okoz.
  3. 3. A betegség tudata a lelki állapotot is kedvezőtlenül befolyásolja, depressziót, szorongást, befelé fordulást vált ki.
  4. 4. A korán megkezdett testedzés nem csupán a fizikai teljesítőképességet, de a pszichés állapotot is kedvezően befolyásolja.
  5. 5. Kezelőorvosával konzultálva ezért, amint csak lehetséges, kezdjen kondicionáló edzésprogramot az erre vonatkozó irányelvek betartásával.
  6. 6. Az edzésprogramját kezelje rugalmasan, ha romlik állapota vagy közérzete, csökkentse edzésadagját, de csak akkor szüneteltesse a testmozgást, ha orvosa ezt tanácsolja.
  7. 7. Kerülje a túlzottan megerőltető testedzést, úgy és annyit mozogjon, ami nem okoz komoly panaszt, de azért túlzottan ne kímélje magát.
  8. 8. Tapasztalni fogja, ha rendszeresen edzi magát, fizikai teljesítőképessége fokozatosan növekszik, lelki állapota javul, már nem fárad el a legkisebb mozgástól.
  9. 9. A cél az Ön számára is: nem csupán betegségéből gyógyulni, de egészségesnek lenni.

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.